'Vergoedingen voor gehandicaptenvervoer veel te laag'
Gehandicaptenorganisaties slaan alarm over het vervoer waarmee mensen met een beperking naar hun dagbesteding worden gebracht. Cliënten en hun familie ervaren veel problemen met het vervoer, dat steeds vaker wordt betaald met geld dat daar niet voor is bedoeld.
In 2013 is fors bezuinigd op de vergoedingen voor vervoer in de langdurige zorg. Zorgaanbieders leggen sindsdien tientallen miljoenen euro's zorggeld bij om cliënten toch naar hun dagbesteding te kunnen vervoeren, zeggen de VGN en belangenorganisatie Ieder(in). Dat is volgens hen geld dat eigenlijk bedoeld is voor de zorg. Het gaat om 60.000 mensen per dag.
Zorgaanbieder Visio zegt nu op jaarbasis 500.000 euro bij te leggen voor het vervoer. "Omgerekend hadden we van dat geld ook zeker acht fulltime begeleiders kunnen betalen", zegt een woordvoerder.
Failliet
Vervoerders en zorgaanbieders hebben de afgelopen jaren veel ondernomen om de ritten goedkoper te maken. Zo worden meerdere mensen bij elkaar in hetzelfde busje gezet, is gezocht naar goedkoper personeel en wordt gekeken of er dichterbij mogelijkheden zijn voor mensen om de dag door te brengen.
Deze maatregelen hebben gevolgen voor de gehandicapten. Door meer gehandicapten in één rit te vervoeren, duren de ritten tot anderhalf uur. Ook het gezamenlijk vervoer van cliënten met moeilijk gedrag levert volgens de VGN onaanvaardbare situaties op. "Bovendien maken die maatregelen het vervoer nog steeds niet zo goedkoop dat zorgaanbieders uit de voeten kunnen met de lage vergoedingen die er nu voor staan."
Werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer herkent de problemen. Volgens hen zijn er sinds de bezuinigingen al zeker honderd taxibedrijven die zorgvervoer doen failliet gegaan. In totaal hadden die duizenden chauffeurs. Die faillissementen komen volgens KNV inderdaad door de lage tarieven voor vervoer die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hanteert. Daarnaast bezuinigen gemeenten ook op het vervoer.
Te laat
Maar volgens de NZa laat de praktijk zien dat er sinds 2013 geen grote problemen zijn ontstaan bij het gehandicaptenvervoer. De continuïteit van zorg loopt geen gevaar en de minimumkwaliteit van het vervoer is niet in het geding, aldus de NZa. Ze gaan de tarieven pas in 2019 opnieuw bekijken. Volgens de gehandicaptenorganisaties is dat te laat.
Vandaag is er een hoorzitting in de Tweede Kamer over de problemen met het gehandicaptenvervoer. Zorgaanbieders, vervoersorganisaties en belangenorganisaties voor cliënten vragen daar allemaal om kostendekkende vergoedingen.