Velsertunnel
NOS NieuwsAangepast

Flinke files bij nieuwe Velsertunnel door hoge vrachtwagens

Na negen maanden kunnen weggebruikers weer door de Velsertunnel, maar de ochtendspits verliep nog niet soepel. Meerdere malen strandde er een te hoge vrachtwagen voor de tunnel, waardoor er files ontstonden. Dat leidde in sommige gevallen tot drie kwartier vertraging.

De problemen werden verergerd door haperende verkeerslichten. Volgens Rijkswaterstaat hadden de verkeerslichten inderdaad wat kuren en is dat inmiddels opgelost.

Tot het middaguur waren er zeker elf meldingen van te hoge vrachtwagens, terwijl de tunnel tijdens de renovatie juist 12 centimeter hoger is geworden. Volgens Rijkswaterstaat is de Velsertunnel, ondanks de renovatie, nog steeds de laagste snelwegtunnel van het land.

Voor de renovatie ging de tunnel jaarlijks 8500 keer dicht omdat er een vrachtwagen doorreed na de eerste waarschuwing. De verwachting van Rijkswaterstaat is dat dit het komende jaar minder wordt.

De Velsertunnel heeft ook nieuwe vluchtwegen, een digitaal besturingssysteem en een nieuw ventilatiesysteem gekregen. De oudste snelwegtunnel van Nederland was sinds april gesloten, maar ging vanochtend om 05.00 uur weer open voor verkeer.

Te voet

De Velsertunnel, bouwjaar 1957, ligt in de A22 tussen IJmuiden en Beverwijk. Dagelijks maken er zo'n 65.000 mensen gebruik van.

Op 8 januari konden belangstellenden te voet al een kijkje nemen in de tunnel. Daar kwamen toen 10.000 mensen op af.

Oldtimers rijden door gerenoveerde Velsertunnel

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl