Politie en OM treden vaker op tegen drone-overtredingen
De Luchtvaartpolitie heeft vorig jaar 50 procent meer meldingen van rondvliegende drones gekregen. Ook werden er meer processen-verbaal opgesteld waarbij een dronebezitter werd aangepakt, blijkt uit cijfers van de politie.
Drones worden steeds betaalbaarder en populairder. Het vliegen met drones is in Nederland wel aan strenge regels gebonden. Zo mogen de toestellen niet in de buurt vliegen van bebouwing en vliegvelden, of boven mensenmassa's, wegen en spoorlijnen. Het vliegverbod geldt ook in grote delen van Amsterdam en de regio Rotterdam/Den Haag. Op veel andere plaatsen mogen drones niet hoger vliegen dan 120 meter.
Wie zich niet aan die regels houdt, loopt het risico op een boete. Dat ervoer technologie-ondernemer Alexander Klöpping onlangs: hij werd gesnapt toen hij met zijn drone boven Amsterdam vloog en moest 300 euro betalen om een rechtszaak te voorkomen.
"Maar schikkingen kunnen veel verder oplopen, tot bedragen van duizend euro", aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. "Dat hangt onder meer af van de vraag hoe gevaarlijk het vlieggedrag met de drone was."
Schikkingen
Vorig jaar gingen 23 mensen akkoord met een schikking voor het besturen van een drone. Ook dat is vaker dan in 2015: toen waren er zestien schikkingen. Elf mensen wezen een schikking af of kregen meteen een dagvaarding aan hun broek.
Hoe vaak het daadwerkelijk misgaat met een drone, is een stuk minder duidelijk. De politie heeft daar geen cijfers over. Wel zijn er incidenten: zo vielen er drones door daken en raakte een auto beschadigd.
Enschede organiseert vandaag een dronefestival, om aan te haken bij het succes van de vliegtoestellen en om jongeren voor de techniek te interesseren. Boven de stad mag eigenlijk niet worden gevlogen, omdat er ook een helihaven is. Vanmiddag wordt er wel een 'dronerace' gehouden, maar dat gebeurt volgens een woordvoerder op een afgesloten parcours.
Een van de organisaties achter dat dronefestival, Space 53, vindt dat de regels voor drones minder streng moeten worden. "Als je nu bijvoorbeeld werkt aan drones, dan is het soms moeilijk om ze te testen", zegt Marc Sandelowsky van Space 53. "Het is nu 'nee, mits', maar het zou 'ja, tenzij' moeten worden."
Particulieren mogen onder voorwaarden vliegen met drones; voor commerciële partijen gelden extra eisen. Die eisen zijn vorig jaar wel versoepeld.