Schiphol: veiligheid in gevaar door tekort aan marechaussees
Om Schiphol goed te kunnen bewaken en de veiligheid te garanderen, zijn er 400 tot 500 extra marechaussees nodig. Dat zegt president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol vandaag in het FD. Nu zijn 135 extra marechaussees toegezegd, maar dat zijn er volgens Nijhuis veel te weinig.
Nijhuis wil dat er bij de komende kabinetsformatie meer geld beschikbaar komt voor de beveiliging van Schiphol. Op dit moment zijn er 1800 marechaussees actief op Schiphol. "Dat is ongeveer net zoveel als in 2008 en 2009", aldus Nijhuis. "Terwijl zowel de dreiging als het aantal passagiers fors is toegenomen. Daar moet echt wat aan gedaan worden." De luchthaven verwerkte vorig jaar een recordaantal passagiers, zo werd zo werd vanochtend bekend: 63,6 miljoen.
Al in februari waarschuwde Schiphol dat een tekort aan marechaussees zou leiden tot lange wachtrijen bij de paspoortcontroles. Die waarschuwing kwam deze zomer ook uit. Veel marechaussees waren in die periode druk met extra controles op de wegen naar de luchthaven in verband met de verhoogde terreurdreiging.
Steeds drukker
De Koninklijke Marechaussee krijgt het steeds drukker door de verhoogde terreurdreiging en de vluchtelingenstroom. Naast de beveiliging van Schiphol wordt de dienst sinds 2015 ook ingezet voor de bescherming van synagogen, joodse scholen en andere gebouwen.
Vanwege de onderbezetting bij de marechaussee werd deze zomer de Landmacht ingezet, maar dat leidde tot kritiek in de Tweede Kamer. De Landmacht zou namelijk niet zijn opgeleid voor beveiligingswerk.
Daarom maakte het kabinet 17 miljoen euro vrij, waarmee 135 fte extra kunnen worden ingezet op Schiphol. Ook wordt een deel van het geld ingezet voor het opleiden van zes extra pelotons van het Hoog Risico Beveiligingseskadron van de marechaussee. Maar deze groep is pas halverwege dit jaar inzetbaar.
Nog drukker
Vorig jaar was voor de luchthaven het drukste jaar ooit. President-directeur Nijhuis verwacht dat dit jaar nog veel drukker wordt. "En als er elders in Nederland iets gebeurt, zullen er arbeidskrachten bij de marechaussee worden weggetrokken. Hoe gaan we dat dan oplossen? Ik ben bezorgd dat men denkt dat we er nu al zijn omdat we door 2016 zijn gekomen. Maar we moeten ons niet rijk rekenen."
Gezien het belang van de veiligheid van Schiphol moet je toch extra middelen kunnen vinden.
Schiphol werkt op dit moment al aan de automatisering van de processen van grenscontroles en beveiliging. Hierdoor is er minder mankracht nodig. De nieuwe technologie wordt getest op Aruba en zou in 2018 in gebruik genomen kunnen worden. "Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost", stelt Nijhuis in het FD.
Verdere automatisering van het beveiligingsproces kost zo'n 190 miljoen euro. De luchthaven wil dat de overheid het grootste deel van die kosten voor zijn rekening neemt, omdat veiligheid op de luchthaven een verantwoordelijkheid van de overheid is. "Ik begrijp de begrotingsbeperkingen", zegt Nijhuis. "Maar gezien het belang van de veiligheid van Schiphol moet je toch extra middelen kunnen vinden."
Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt in een reactie dat bij de voorbereiding van de begroting voor volgend jaar wordt bekeken of er meer marechaussees nodig zijn. Het ministerie erkent dat de stijging van het aantal passagiers gevolgen heeft voor de behoefte aan marechaussees. Maar het kabinet verwacht dat de trend van steeds toenemende behoefte op de langere termijn wordt geremd door de technologische ontwikkelingen, zoals de zogenoemde e-gates.