NOS Nieuws Binnenland Aangepast

Ook laatste onbewaakte spoorwegovergangen verdwijnen

ANP

De overheid investeert 25 miljoen euro extra in de veiligheid van onbewaakte spoorwegovergangen. Met het geld moeten de overgangen worden opgeheven of aangepast. Het is de bedoeling dat ook de provincies en gemeenten er extra geld voor uittrekken.

Het rijksgeld komt boven op het budget van 10 miljoen euro dat er al was. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zegt dat de onbewaakte overwegen snel veiliger moeten worden. "Omdat er nog maar zo weinig van zijn, houden mensen ook minder snel rekening met de gevaren," zegt de staatssecretaris.

'We zoeken alternatieven voor bellen en bomen'

In Nederland zijn zo'n 2500 spoorwegovergangen, waarvan er ongeveer 110 'niet actief beveiligd' zijn. Die overgangen (.pdf) worden aangegeven door een bord of kruis, maar hebben dus geen bellen, knipperlichten of slagbomen. De aanpak van de nog overgebleven overgangen kan per plek verschillen, zegt de staatssecretaris.

App

Spoorbeheerder ProRail test op dit moment verschillende manieren om de overgangen beter te beveiligen. Dat gaat niet per se met slagbomen, maar bijvoorbeeld door passanten te waarschuwen met een app. ProRail voegt eraan toe dat dat geen definitieve oplossingen zijn. Uiteindelijk moeten alle onbewaakte overwegen slagbomen, bellen en lichtsignalen krijgen of worden opgeheven.

Eind vorig jaar raakten achttien treinpassagiers in Winsum gewond toen hun trein op een melkwagen reed op een onbewaakte spoorovergang. Die overgang is inmiddels gesloten en er is een omleidingsweg aangelegd.

STER reclame