Kou, controles, drukte en ijzel: wintersporters morgen lang in de auto
Temperaturen van 20 graden onder nul en kans op ijzel: als het morgen niet wisseldag was op de wintersportbestemmingen, zou je het niet in je hoofd halen om duizend kilometer te gaan rijden. Maar voor 100.000 Nederlanders in het Alpengebied zit er niets anders op, nu de kerstvakantie voorbij is.
De vooruitzichten zijn niet goed. Op de hele route van de Alpen naar Nederland kunnen problemen ontstaan: door de extreme kou, door grenscontroles, drukte en ijzel. De Duitse verkeersdienst verwacht veel verkeer op de snelwegen richting Nederland. Het wordt voor veel mensen dus een lange dag op de Autobahn.
Die drukte begint waarschijnlijk al 's ochtends. Rond München en bij grensovergangen tussen Oostenrijk en Duitsland kan de wachttijd vroeg oplopen. Aan de grens mogen als gevolg van de vluchtelingencrisis controles worden uitgevoerd. Dat gebeurt onder meer bij Salzburg en bij Kufstein.
De ANWB waarschuwt bovendien voor accuproblemen. Omdat het kwik in de wintersportgebieden vannacht daalt tot 25 graden onder nul, leveren accu's in de ochtend mogelijk niet voldoende energie om de motor te starten. Wie twijfelt aan de accu, wordt geadviseerd om elektrische snufjes zoals stoel- of achterruitverwarming alvast uit te zetten. Dan wordt de accu gespaard.
IJzel
Eenmaal voorbij München zijn de problemen allerminst voorbij. Op de A3 richting Keulen en op de A61 richting Venlo wordt het zeer druk en kan het verkeer te maken krijgen met ijzel, als gevolg van sneeuwbuien die komende nacht over Nederland en Duitsland trekken. De ANWB heeft een speciale internetpagina met gedetailleerde verkeersinformatie voor wintersporters.
Weerbureaus houden hun hart vast. Het KNMI waarschuwt weggebruikers voor gladheid en Weerplaza houdt in Nederland rekening met code oranje of zelfs code rood. Het oosten en zuidoosten, waar vrijwel alle wintersporters weer het land zullen binnenkomen, kunnen tot zaterdagavond te maken hebben met sneeuw of ijzel. In het westen zijn de problemen waarschijnlijk eerder voorbij.
Met alles wat er mis kan gaan, is een goede voorbereiding het halve werk, zegt de ANWB. "Zorg in ieder geval dat je eten en drinken en warme dekens bij je hebt, voor het geval je stil komt te staan."
Ook is het voor dieselrijders verstandig om voor vertrek te tanken, omdat in Duitsland en Oostenrijk 'winterdiesel' wordt verkocht. Die brandstof bevat een toevoeging, waardoor de diesel bij kou minder snel gaat vlokken.
Ardennen
Een lichtpuntje is er voor wintersporters uit Frankrijk. Daar is het minder koud en worden geen weerproblemen voorzien. Wel kunnen sneeuw en ijzel tot problemen leiden in de Belgische Ardennen.