'Over vijf jaar loopt het verkeer in de Randstad helemaal vast'

Aangepast
Verkeersdrukte in Amsterdam ANP

Als er geen ingrijpende maatregelen worden genomen, loopt het verkeer in veel Nederlandse steden over vijf jaar tijdens de spits helemaal vast. De verkeerschaos zal twee keer zo groot zijn als nu, blijkt uit een analyse van het CROW, een kenniscentrum voor verkeer en infrastructuur.

Het kenniscentrum baseert zich op de berekeningen voor de komende vijf jaar. De aantrekkende economie en de lage brandstofprijzen leiden tot 38 procent meer files. Het CROW verwacht dat de filedruk in de steden zal verdubbelen, doordat het bij kruispunten en rotondes in spits nu al vaak vastloopt.

"Dat betekent dat er steeds meer plekken komen waar je gemiddeld in de ochtend- en avondspits alleen nog stapvoets kunt rijden", zegt Hans Voerknecht. Hij deed de analyse voor het CROW waar Trouw over berichtte.

De grootste problemen worden in de Randstad verwacht, maar ook steden als Groningen, Leeuwarden, Zwolle en Eindhoven zullen veel meer last krijgen van files.

Automobilisten krijgen van werkgever een goedkope parkeerplek in de stad.

Hans Voerknecht

De huidige verkeersproblematiek in de steden kost de economie ongeveer 840 miljoen per jaar. Over vijf jaar is dat volgens het CROW opgelopen tot 1,7 miljard. "Maar dan hebben we het nog niet over de negatieve gevolgen van de waarschijnlijk slechtere luchtkwaliteit, de toename van het geluidsniveau en de onveiligheid."

Voerknecht heeft wel een aantal oplossingen in gedachten. Zo zou er volgens hem meer ingezet moeten worden op "een slimme combinatie met andere vervoerswijzen". De leenfiets, bijvoorbeeld, zodat de reis van deur-tot-deur sneller gemaakt kan worden. 

Daarnaast denkt hij dat automobilisten te veel worden aangemoedigd om de auto te pakken. "Ze krijgen vaak van hun werkgever een goedkope parkeerplek in de stad en vergoedingen om de auto te gebruiken. Dat verleidt veel mensen om toch de auto te gebruiken."

Hij ziet rekeningrijden ook als oplossing, maar verwacht niet dat dat er de komende jaren doorheen komt. "Daarover is veel te veel politieke discussie. Je moet daar niet op wachten, maar inzetten op kleine maatregelen."