NOS NieuwsAangepast

Bovag wil bijtelling per kilometer

Autobranchevereniging Bovag wil dat de bijtelling voor leaseauto's per kilometer wordt berekend. Nu is de bijtelling nog een vast bedrag. Volgens de Bovag is een berekening per kilometer eerlijker en is dat goed voor de bereikbaarheid en het milieu.

Mensen die een auto van de zaak leasen, betalen daarvoor extra belasting als ze de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruiken. Ze moeten bij de belastingaangifte een percentage van de catalogusprijs van de auto bij hun inkomen optellen. Dit wordt bijtelling genoemd. Het maakt voor de hoogte van de bijtelling dus nauwelijks uit of leaserijders heel veel of juist weinig privé rijden.

Door het huidige systeem om te zetten naar een bijtelling per kilometer wordt het eerlijker, zegt de Bovag: wie veel privé rijdt, betaalt dan meer bijtelling en wie weinig rijdt juist minder.

Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt zal dat ertoe leiden dat veel leaserijders die nu uitsluitend zakelijk rijden omdat ze geen bijtelling willen betalen, hun auto zo nu en dan privé gaan gebruiken. "Ze hoeven daar dan niet gelijk een paar honderd euro per maand voor te betalen."

Mensen die hun leaseauto nu veel privé gebruiken, zullen bij een bijtelling per kilometer veel bewuster en veelal minder gaan rijden, denkt Eckhardt. "Elke kilometer extra betekent dan immers een hogere bijtelling."

R-woord

De Bovag wil de bijtelling per kilometer gaan testen met een aantal werkgevers. Dat hoeft volgens Eckhardt niet ingewikkeld te zijn. "De kastjes die het aantal kilometers bijhouden, zitten al in de auto's. Die hebben alleen een software-update nodig." Het onderscheid maken tussen zakelijke en privé-kilometers is volgens Eckhardt geen probleem. "Met een druk op de knop geef je aan of je een zakelijke of een privé-rit maakt."

Bijtelling per kilometer is duidelijk een vorm van betalen voor gebruik in plaats van betalen voor aanschaf en bezit. Eckhardt doet dan ook geen moeite om het r-woord te vermijden: "Rekeningrijden gaat verder dan ons voorstel, maar dat zou inderdaad een logische volgende stap zijn. Het gaat erom dat we bewuster omgaan met mobiliteit."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl