NOS NieuwsAangepast

Campagne tegen schade aan tunnels door te hoge vrachtwagens

Rijkswaterstaat en de beroepsorganisatie voor wegtransport TLN starten een campagne tegen te hoge vrachtwagens bij tunnels. Vrachtwagens die hoger zijn dan vier meter of waarvan de lading meer dan vier meter boven de weg uitkomt, veroorzaken daar veel oponthoud. Dat levert een schadepost op van 165 miljoen euro per jaar en ook veel ergernis bij medeweggebruikers die niet kunnen doorrijden.

Voor tunnelingangen staat hoogtedetectieapparatuur die vrachtwagens waarschuwt als ze te hoog zijn. De chauffeurs kunnen dan nog een andere route kiezen. Als ze toch doorrijden, gaat de tunnel dicht.

Een chauffeur die toch doorrijdt, riskeert een boete van 700 euro. Zelfs als hij op tijd stopt is er schade, omdat het achterliggende verkeer moet wachten tot de vrachtwagen is weggehaald. Dat kost gemiddeld 10 tot 20 minuten per geval, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. In 50 tot 80 procent van de gevallen komt de chauffeur uit het buitenland, met name uit Oost-Europa.

Velsertunnel

Dat gebeurde vorig jaar bijna 11.000 keer. Verreweg het vaakst was dat bij de Velsertunnel, die vorig jaar om die reden 8677 keer dicht moest, gemiddeld bijna 24 keer per dag.

De Velsertunnel wordt op dit moment gerenoveerd. Het dak van de tunnel is na de renovatie iets hoger. Rijkswaterstaat hoopt dat hij daardoor minder vaak moet worden afgesloten omdat er een te hoge vrachtwagen aan komt.

Door de renovatie, die in april begon en in januari voltooid moet zijn, daalde het totaal aantal tunnelsluitingen in Nederland dit jaar naar 2700.

Flyers

Voorzitter Arthur van Dijk van TLN zei in het NOS Radio 1 Journaal dat hij samen met Rijkswaterstaat een flyer in vier talen heeft gemaakt die onder chauffeurs wordt verspreid.

Het overgrote deel van de hoogtedetecties, 8677 keer per jaar, wordt gedaan bij de Velsertunnel. Daar loopt sinds een paar maanden een proef met een fotobord waarop chauffeurs zichzelf zien afgebeeld. Dat staat voor de laatste afslag voor de tunnel, zodat ze die nog kunnen vermijden.

"Dat heeft in ieder geval geleid tot veel minder schades en het idee is om dat ook elders in Nederland te gaan toepassen", zei Van Dijk. "Maar dat is ook een vraag aan Rijkswaterstaat."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl