Maastricht opent langverwachte A2-tunnel

De tunnel bij Maastricht NOS

De Koning Willem-Alexandertunnel die na vanavond opengaat voor verkeer, moet een einde maken aan een tijdperk van lange files en veel verkeersergernissen op de A2 bij Maastricht. "Je kunt nu in een minuut of drie langs Maastricht rijden", zegt Jannita Robberse van Rijkswaterstaat in het NOS Radio 1 Journaal.

Met 2,4 kilometer is het zeker niet de langste tunnel van Nederland, maar het is wel een belangrijke. Het doel is een snellere doorstroom en betere bereikbaarheid van de A2. 

Via de tunnel met twee verdiepingen kan verkeer dat langs Maastricht moet snel onder de stad door. Volgens Rijkswaterstaat gaat daarmee 80 procent van het verkeer dat Maastricht passeert ondergronds. 

Er is vijf jaar aan de tunnel gebouwd. "Dat was zeker geen klein klusje", zegt hoofdingenieur-directeur Robberse. De bouw vond plaats op een relatief beperkte oppervlakte midden in de stad.

Dubbellaagse A2 tunnel Maastricht Rijkswaterstaat

De tunnel bestaat uit vier buizen. "De onderste twee zijn voor het doorgaande verkeer dat langs Maastricht wil rijden op de A2. De bovenste buizen zijn voor het lokale verkeer dat hier de A2 op of af wil." 

Een soortgelijke scheiding van doorgaand en lokaal verkeer is ook te zien bij Eindhoven en Utrecht. Uniek voor de situatie bij Maastricht noemt Robberse de dubbele laag van de tunnel: de buizen zijn als het ware twee aan twee gestapeld.

Sneak preview: zo rij je voortaan onder Maastricht door

Voordelen zijn er volgens Rijkswaterstaat niet alleen voor het verkeer dat langs Maastricht moet, maar ook voor voetgangers en voor de mensen die erboven wonen. Voor voetgangers komt er een grote loopbrug over de tunnel, met groen. 

Minister Schultz verricht vanavond om 23.00 uur de officiële openingshandeling. De vier buizen worden gefaseerd in gebruik genomen en zijn vanaf vrijdagochtend allemaal toegankelijk voor verkeer.