NOS NieuwsAangepast

Economie trekt aan, kerstpakket mag weer wat kosten

Een doos vol lekkers in rood, groen of blauw. Of een pakket rond thema's als barbecue, sport of fotografie. De kerstpakkettenleveranciers hebben zich ook dit jaar flink uitgesloofd bij het bedenken van thema's en samenstellingen voor hun pakketten.

Deze week worden ruim 4 miljoen kerstpakketten uitgedeeld. Dat zijn er weer meer dan vorig jaar. "Het gaat beter met de bedrijven en dat zien we terug in onze inpakhal", zegt Bart Poierrié van kerstpakketten.nl. Zijn bedrijf verkoopt dit jaar bijna 200.000 pakketten.

Aan de drie inpakbanden in een grote bedrijfshal in Uden staan vijftig medewerkers vrolijk bedrukte dozen in te pakken. "Vrouwen zijn het beste in dit werk. Alles moet op een bepaalde manier gestapeld worden en mannen zijn te makkelijk. En elk pakket is gewoon een cadeautje, dat moet netjes worden ingepakt." Er werken zeker ook mannen in zijn bedrijf, maar die rijden vooral op de heftrucks om alle pallets met goederen die in de pakketten moeten uit de aangrenzende hal te halen.

  • NOS - Peter Van den Meerschaut
    Showroom van kerstpakketten
  • NOS - Peter Van den Meerschaut
    Directeur Bart Poierrié bij de inpakband
  • NOS - Peter Van den Meerschaut
    Per dag worden 5000 pakketten ingepakt

Economie

Vanaf 2009 liep het aantal kerstpakketten terug. "De crisis trok een zware wissel op de winsten van de bedrijven en dan wordt er bezuinigd op de franje en de luxe", zegt Lidushka Ruegebrink, marketingmanager van groothandelsbedrijf Makro. Zij is dit jaar verantwoordelijk voor de verdeling van 1,4 miljoen pakketten die vanuit de Makro-vestigingen worden verdeeld over verschillende bedrijven.

Volgens Sligro, de nummer twee in de markt van kerstpakketten, is er dit jaar sprake van een lichte groei. Caspar Baan, manager kerstpakketten, ziet dat ook het gemiddelde bedrag per pakket is gestegen.

Beetje afhankelijk van de samenstelling kost een kerstpakket nu meer dan 42 euro. Vorig jaar zaten we nog onder de 40.

Caspar Baan - Sligro

Bart Poierrié zit al sinds 1988 in de kerstpakkettenbusiness. Hij begon ooit vanuit de garage van zijn moeder. Inmiddels heeft hij zeven mensen in vaste dienst en huurt hij elk jaar in november en december een vaste groep inpakkers in om alle bestellingen te verwerken.

De bestellingen komen ook nu nog 24 uur per dag binnen. "Online heeft onze handel volledig veranderd. Het komt nu echt op het laatste moment aan. Dat betekent dat we snel moeten kunnen schakelen als we bestellingen krijgen. Maar op is op."

Tot een paar jaar geleden had het bedrijf nog verschillende showrooms in het land waar klanten hun pakketten konden samenstellen. Omdat het bezoek snel terugliep, zijn die allemaal gesloten. In Uden, boven de inpakhal, heeft hij nu op ruim 150 vierkante meter alle producten uitgestald waarmee een pakket gevuld kan worden. "Nog eventjes hoor, dan gaan we er weer doorheen om de pakketten voor volgend jaar samen te stellen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl