Voorbelasting Delfzijl - 'proefdijk'
NOS Nieuws

Groningse aardbevingsbestendige zeedijk wordt 'heel hip'

Aardbevingsbestendig bouwen is in de Nederlandse bouwwereld geen noviteit, maar in de Nederlandse dijkversterkingswereld wel. Later vandaag is de officiële start van het eerste aardbevingsbestendige dijkverstevigingsproject.

Het gaat om het dijktraject Eemshaven - Delfzijl, goed voor in totaal bijna twaalf kilometer dijk. De eerste contouren van het project tekenen zich al af aan de kust bij Delfzijl. Daar ligt inmiddels een 'zandpakket', dat fungeert als een soort proefdijk, van ongeveer 1 kilometer. De uitvoering van het echte project begint vandaag en duurt naar verwachting tot eind 2019.

"Je kan vanuit hier de lichtjes van de Eemshaven zien", vertelt verslaggever Jozephine Trehy vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. "En tot die lichtjes gaat de dijk helemaal doorlopen."

Expertise uit het buitenland

"We zijn in Nederland buitengewoon goed in het bouwen en verstevigen van dijken", zegt Ate Wijnstra van Waterschap Noorderzijlvest. "De manier waarop we dijken verstevigen, passen we nu aan aan de lokale omstandigheden. Nieuw in Groningen is dat we de dijken daar aardbevingsbestendig moeten maken."

Om te bepalen hoe dat het beste kan, is de hulp van experts uit Japan en Nieuw-Zeeland ingeroepen.

Zwakke laag

"Onderin ligt een laag die kan verweken en bij een hevige trilling kan verschuiven, met alle gevolgen van dien", zegt Wijnstra. We kunnen die gevoelige laag niet wegnemen. Dat is te lastig op tien à vijftien meter diepte. Om te voorkomen dat zo'n laag gaat glijden, plaatsen we een soort platen."

Als we die versteviging niet plaatsen, zal de stad Groningen dat snel genoeg merken bij een sterke aardbeving.

Ate Wijnstra van Waterschap Noorderzijlvest

Bij de versteviging wordt voor die platen als het ware ruimte ingebouwd, voor als zich een aardbeving voordoet die minimaal een kracht van 5.5 heeft. "En als we die versteviging niet plaatsen, zal de stad Groningen dat snel genoeg merken bij een sterke aardbeving", zegt Wijnstra.

Overigens hebben niet alle delen van de dijk een aardbevingsbestendige aanpak nodig. Welke delen dat wel zijn, zal gaandeweg het project blijken.

Dijkversterking op maat

De dijkversterking vormt onderdeel van het landelijke 'Hoogwaterbeschermingsprogramma', waarin 300 projecten zijn ondergebracht. In het programma gaat jaarlijks zo'n 350 miljoen euro om in. Het programma is gestart in 2007 en zal lopen tot 2028. De kosten van het project Eemshaven - Delfzijl zijn geschat op ruim 170 miljoen euro.

"Dijkversterking is echt maatwerk", zegt een woordvoerder van het programma. "En voor elk traject anders. Het interessante aan dit project is dat hier om de eerste aardbevingsbestendige dijk gaat."

Het wordt hip en goed vertoeven hier op de dijk.

Woordvoerder Waterschap Noorderzijlvest

Naast het aardbevingsbestendige bouwkarakter, komt er meer bij het project kijken. Zo wordt er bij Delfzijl een stadsstrand aangelegd en komen er mogelijk windmolens op de dijk. "Het wordt hartstikke hip en zeker goed vertoeven hier op de dijk", vertelt een woordvoerder van waterschap Noorderzijlvest.

Om 13.00 uur is het officiële startschot van de werkzaamheden, onder meer in aanwezigheid van Deltacommissaris Wim Kuijken. Ook opent vandaag een bezoekerscentrum waar mensen uitleg bij het project krijgen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl