NOS NieuwsAangepast

Jan Smit irritantste BN'er in tv-reclame: een hele eer

Jan Smit heeft de Loden Leeuw gewonnen als meest irritante BN'er in een tv-reclame. Hij kreeg 33 procent van de stemmen, meer dan Ruben Nicolai (28 procent) en René Froger (21 procent). Smit is te zien in commercials van brillenwinkel Pearle en zingt daarin ook de slogan van de opticien.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

De zanger vindt het "een hele eer" dat hij de Loden Leeuw krijgt. "Ik kan er niet echt wakker van liggen", zei hij in het tv-programma Radar, dat de prijs uitreikt. "Als je meedoet, wil je winnen, toch?"

Tele 2

De Loden Leeuw voor de irritantste tv-reclame van het jaar gaat naar Tele 2, voor het spotje 'De ouderen van tegenwoordig'. Daarin zijn ouderen te zien die op een deuntje van De Jeugd van Tegenwoordig van alles met een mobieltje doen.

Het Tele 2-spotje kreeg 48 procent van de stemmen en was daarmee de overduidelijke winnaar. "Zelden in de historie van de Loden Leeuw won een commercial met zo'n overweldigend percentage", zei Radar-presentator Antoinette Hertsenberg bij de bekendmaking van de 'winnaars'.

In totaal brachten dit jaar 74.000 mensen hun stem uit. Een spotje voor toiletverfrissers van Air Wick eindigde als tweede, met 24 procent van de stemmen. Tuc (Alles-Kan-Land) werd derde met 14 procent, gevolgd door commercials van Beter Bed (9 procent) en Leen Bakker (5 procent).

Adelheid Roosen

Radar reikt de Loden Leeuw uit sinds 2002. Vorig jaar ging de prijs naar TUI, voor een reclame waarin een trol verandert in een vrolijke familieman als hij op een bestemming van de touroperator vakantie viert. De irritantste BN'er was toen Adelheid Roosen, die in een spot van Yarden Uitvaartzorg een monoloog hield over de dood.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl