'Mijn machinist is denk ik de nieuwe dienstregeling vergeten'

Aangepast
ANP

De wekker ging voor veel mensen wat vroeger of later vandaag. Het is de eerste werkdag sinds de nieuwe NS-dienstregeling gisteren inging. Volgens de NS is de dienstregeling sinds 2007 niet meer zo ingrijpend veranderd. De regeling is volledig opnieuw ontworpen en heeft gevolgen voor bijna alle reizigers. De gedupeerden hebben er een duidelijke mening over.

Liza ūüĆô
@_liza_x
@NS_online mag ik de oude dienstregeling terug? Alles duurt langer vandaag en de treinen zitten propvol
2 jaar geleden

Veel mensen mopperen over de langere reistijd, maar er zijn ook mensen die klagen over vertraging. "Mijn machinist is volgens mij de nieuwe dienstregeling vergeten, want we wachten al dertien minuten op hem", tweet iemand. 

Ilse Niewold
@Ilssjuh
Eén grote ramp die nieuwe dienstregeling bij NS. Allebei m'n treinen te laat én propvol! Lekker bezig @NS_online #dienstregeling #10keerniks
2 jaar geleden
Kimberly van Niele
@Kimsje88
Nieuwe dienstregeling staat blijkbaar gelijk aan mega vertraging #ns #vertraging
2 jaar geleden

Ook op Facebook zijn de reacties overwegend negatief. Zo zegt Mathijs Kuip dat het grootste gedeelte van zijn reizen nu langer duurt. "Ik heb minder rechtstreekse verbindingen, ik moet meer overstappen, ik heb kortere overstaptijden (dus mis meer aansluitingen), ik heb een oudere trein en trein tijden zijn niet meer mooi op het hele en halve uur. Al met al, is het niet best!"

"Een en al drama", zegt Michelle van Hommelen. "Niet op tijd, of ze rijden helemaal niet én ze zitten hartstikke vol. Wat is dat?!"

Schakel om 12.00 uur over naar de Facebook van NOS op 3 voor een Live Q&A in de controlekamer van de NS. We praten met Tim, de bedenker van de nieuwe dienstregeling, Gerjan, de social media-manager van de NS en Arjan, die vooral op de belangen van de reiziger let. Je vragen kan je nu al stellen!

Op het station van Den Bosch is de vertraging ook zichtbaar. Zo heeft de trein naar Roosendaal om 07.45 uur een vertraging van 40 minuten, vertelt verslaggever Jozephine Trehy in het NOS Radio 1 Journaal. 

Een reiziger vertelt aan Trehy dat de nieuwe dienstregeling positief voor hem zou moeten zijn, maar dat dat in de praktijk anders is. "Ik reis elke dag vanaf Etten-Leur naar Amsterdam Amstel en de reis zou vanaf vandaag korter moeten zijn." Zijn overstaptijd verandert namelijk van 10 minuten naar 3 minuten. "Maar in de praktijk heeft mijn eerste trein wel eens vertraging en dan is mijn overstaptijd in Den Bosch te kort en dan moet ik een half uur wachten op de volgende trein. Zoals vandaag."

Hij heeft net zijn collega's op de hoogte gesteld van de vertraging. "Ik zei al tegen ze: wel aardig van de NS, want je krijgt voor hetzelfde geld extra reistijd."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Nieuwe dienstregeling: even wennen in Den Bosch

Een praktijkvoorbeeld: moet je 's ochtends om 06.15 uur in Hilversum op je werk beginnen, dan moet je de trein van 04.19 uur vanuit Amsterdam pakken. Tot 05.53 uur gaat er geen andere trein richting Media Park. Tijdens de oude dienstregeling reed nog de trein van 05.40 uur.

Een ander voorbeeld: reis je vanaf Leeuwarden naar Den Haag, dan ben je veel sneller. Deed je eerst 2 uur en 53 minuten over de reis, nu ben je 2 uur en 39 minuten onderweg.

1/4Nieuwe NS-dienstregeling ANP
2/4Nieuwe NS-dienstregeling ANP
3/4Nieuwe NS-dienstregeling ANP
4/4Nieuwe NS-dienstregeling ANP

Ook positiviteit

Maar er zijn ook positieve reacties. Zo is iemand heel blij met de nieuwe tijd waarop hij zijn wekker kan instellen. "Twee minuten uit kunnen slapen door de nieuwe dienstregeling van NS. En vanavond ook twee minuten eerder thuis." Vier minuten per dag, 20 minuten per werkweek: dat is al snel 900 minuten per jaar. 

Ook op het station van Den Bosch is een reiziger positief. "Nu ben ik minder vroeg op de universiteit. Eerst moest ik nog een half uur wachten voordat college begint."

Op Facebook zijn ook positieve ervaringen te horen, ook al zijn ze in de minderheid. "Geen problemen gehad, verandering stelde ook niks voor. Trein vertrok een minuut later dan normaal", zegt Francesca Cormio. 

Verrassing

En sommige mensen weten ook helemaal niet dat er een nieuwe dienstregeling is. "Het was een verrassing, ik moet nu wel even opnieuw gaan plannen", zegt een reiziger. "Ik hoef maar eenmalig naar Schiphol te reizen, dus ik weet niets van een nieuwe dienstregeling af", zegt een ander.

Wendydejongleerves
@Wendyjongleer
Nieuwe dienstregeling en het scheelt mij 10 min ( whoop whoop) #treinleven #happycamper
2 jaar geleden

De NS zegt dat de vertragingen vanochtend aan een combinatie van dingen liggen. "Het is mistig, we hebben last van gladde sporen en het is druk door de nieuwe dienstregeling", laat een woordvoerder weten. "Ook zijn de werkzaamheden in Elst uitgelopen waardoor er op sommige trajecten kortere treinen rijden."

De NS krijgt veel reacties op sociale media, gaat de woordvoerder verder. "Vooral negatief, maar dat is omdat veel mensen nog echt moeten wennen."

Reisadviezen

Gisteren werden er door de reizigers meer dan 7 miljoen reisadviezen opgevraagd. "En dat is een verdubbeling, want op een normale dag worden er ongeveer 3,8 miljoen reisadviezen aangevraagd."

Hoe de rest van de dag gaat lopen, weet de NS niet. "We hebben in ieder geval op elf stations door heel Nederland honderd extra personeelsleden ingezet om te helpen."

De nadelen van de nieuwe dienstregeling, volgens NS:

- De snellere verbinding tussen Den Haag en Eindhoven heeft gevolgen voor de dienstregeling rond Dordrecht. De doorgaande intercity naar Eindhoven komt daar te vervallen. Als compensatie komt er een keer per uur een intercity naar Breda. Ook rijdt de sprinter Dordrecht - Breda door naar Tilburg en ’s-Hertogenbosch.

- Tussen Almere en Schiphol gaan meer intercity’s rijden, maar de reistijd tussen Utrecht en Almere is tijdelijk in 1 richting 5 minuten langer. Ook kan deze treindienst tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen.

- Vanuit Venlo en Helmond reist u met een rechtstreekse intercity richting DenBosch en Utrecht. Terwijl u tussen Venlo en DenHaag voortaan in Eindhoven overstapt.

- De reistijd tussen Vlissingen en Rotterdam wordt 4 tot 6 minuten langer. Dit komt doordat de intercity vanuit Zeeland naar Amsterdam langer in Roosendaal blijft staan. U heeft 10 minuten reistijdwinst richting Breda, Tilburg en verder. 

STER Reclame