ANP

Speelgoedwinkels misleiden consument met nepkortingen

tijd van publicatie Aangepast

Speelgoedwinkels bieden in de aanloop naar de feestdagen geregeld producten aan met korting, terwijl er feitelijk helemaal geen sprake is van korting. Het speelgoed blijkt in veel gevallen de laatste tijd niet te koop te zijn geweest voor de prijs die als 'normaal' staat aangegeven, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De toezichthouder heeft de afgelopen weken enkele grote speelgoedketens gewezen op de regels voor het aanprijzen van artikelen. Als de 'normale' prijs een adviesprijs is, moet dit duidelijk worden vermeld. Als er korting wordt gegeven ten opzichte van een eerder gehanteerde prijs, dan moet het product de afgelopen drie maanden ook echt zijn aangeboden voor die prijs.

Misleid

De ACM constateert dat lang niet alle aanbiedingen echte kortingen zijn. "Een aanbieding moet een echte aanbieding zijn", zegt Henk Don van de ACM. "Is dat niet zo, dan wordt de consument misleid. Dit is slecht voor het vertrouwen van consumenten in eerlijke prijzen en voor de eerlijke concurrentie tussen bedrijven."

Volgens de ACM is de prijs een van de belangrijkste criteria waarop de consument zijn aankoop baseert. De toezichthouder blijft ook in 2017 de prijsontwikkeling bij speelgoedaanbieders volgen. Als er regels worden overtreden, zal de ACM handhavend optreden.

De autoriteit gaf geen namen van speelgoedketens.

Uit de lucht

Winkeliers die aangesloten zijn bij de Raad Nederlandse Detailhandel, Uneto-VNI en Gebra reageren verbaasd op de waarschuwing van de ACM. Zij stellen dat de toezichthouder zonder te overleggen de regels voor prijskortingen heeft veranderd. 

"De termijn van drie maanden komt voor de hele detailhandel uit de lucht vallen", zeggen de winkeliers in een gezamenlijke persverklaring. "Hoe kan een winkelier zich aan een termijn houden als deze termijn niet bekend is?"

Volgens de winkeliers komt het bericht over deze verandering ongelegen "in de drukste maand van het jaar". "Het was beter geweest als de ACM met de winkeliers in overleg was getreden over haar voornemen of besluit de wet nader in te vullen. Op dit moment hebben we meer vragen dan antwoorden over wat mag en niet mag."

STER Reclame