Einde aan winkel-gejengel: kinderhelden verdwijnen van snacks
De levensmiddelenindustrie wil kinderhelden van verpakkingen van ongezonde producten halen. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) bevestigt berichtgeving daarover van De Telegraaf.
Op producten voor kinderen onder de 7 jaar mogen helemaal geen idolen van kinderen meer staan. Bij snacks voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar mag dat niet meer bij producten waar veel suiker of zout in zit. Het gaat onder meer om K3-artikelen, Buurman en Buurman-koekjes en Frozen-toetjes.
Veel kinderen zijn dol op die producten, vooral omdat hun held of heldin erop staat.
Buurman en Buurman wel op tomaten
Volgens de FNLI verdwijnen de kinderhelden alleen van verpakkingen van ongezonde producten. "Als het om tomaten gaat, gaan we het natuurlijk niet tegenhouden", zegt de organisatie in de krant.
De FNLI bekijkt nog of het besluit makkelijk is te omzeilen, door bijvoorbeeld producten in het buitenland te laten vervaardigen. "Er moet wel een gelijk speelveld zijn."
De ontwikkeling is gaande.
Henrike Crielaard van CBL, de branchevereniging van supermarkten, zegt dat dit een stap in de goede richting is. "Maar dit moet niet de enige manier zijn waarop we kinderen gezonder laten eten."
Volgens Crielaard is ook de rol van ouders en voedseleducatie belangrijk in dat proces. "En we zien natuurlijk ook dat stripfiguurtjes en kinderhelden op een positieve manier kunnen worden gebruikt. Ze kunnen ook op meer groente en fruit worden geplaatst. Een aantal ketens heeft dat al gedaan, de ontwikkeling is gaande."