Wachten op de trein van Middelburg naar Amsterdam Nik Morris / Flickr / Creative Commons by-nc-sa

26 minuten langer reizen met de trein van Amsterdam naar Vlissingen in vergelijking met vijf jaar geleden. En nu ook al geen directe verbinding meer van Zeeland met Schiphol. Veel Zeeuwen zijn op zijn zachtst gezegd niet blij met de nieuwe dienstregeling van de NS die zondag ingaat. 

Vandaag bood initiatiefnemer Adrie Boxmeer in de Tweede Kamer een petitie aan namens 1500 Zeeuwen. Boxmeer, die uit Middelburg komt, ergert zich aan het feit dat Zeeland zo weinig treinen overhoudt en dat er veel intercity's hebben plaatsgemaakt voor sprinters.

De initiatiefnemer vroeg onder meer de Zeeuwse Kamerleden André Bosman (VVD) en Albert de Vries (PvdA) of ze het probleem serieus willen nemen. Toch heeft hij niet de illusie dat het snel gaat veranderen. "Men geeft ons wel gelijk, maar zegt er niet veel aan te kunnen doen omdat de NS een commercieel bedrijf is. Natuurlijk, ik snap ook wel dat een snelle verbinding in Zeeland financieel niet uitkomt voor de NS. Maar ik hoop dat de partijen zich onze zorgen aantrekken en dat ze het er met de staatssecretaris over willen hebben."

Eén intercity in het uur, is dat te veel gevraagd voor al die reizigers vanuit de drie grootste steden in Zeeland?

Adrie Boxmeer, initiatiefnemer van de petitie voor betere treinverbindingen in Zeeland

Overmorgen vergadert de Tweede Kamer met staatssecretaris Dijksma over het openbaar vervoer. Het probleem ligt niet alleen in Den Haag, die er extra budget voor zou kunnen vrijmaken, zegt Boxmeer. "De provincies en gemeenten zetten zich niet in voor extra intercity's, want ze willen de dorpelingen niet voor het hoofd stoten. Maar één intercity in het uur, is dat te veel gevraagd voor al die reizigers vanuit de drie grootste steden in Zeeland?"

De initiatiefnemers van de petitie hingen een Zeeuwse vlag op in de Tweede Kamer NOS

Ook goed nieuws

Volgens de onafhankelijke organisatie OV Loket zijn er inderdaad veel klachten vanuit Zeeland gekomen en over het station Dordrecht. "Er zijn daar minder intercity's, dus moet je meer overstappen." Maar er is ook goed nieuws, zegt een woordvoerder van het OV Loket. "Vorig jaar was er een hoop heibel omdat er een intercity op de lijn naar Alkmaar verdween en die is nu weer teruggezet. Dus daar zijn de mensen wel blij."

Bij het OV Loket zijn op dit moment een kleine 200 klachten binnengekomen over de veranderingen. De NS kreeg ruim 350 klachten binnen over de dienstregeling van 2017.

Reizigersorganisatie Rover heeft zo'n 300 klachten geteld tot nu toe. Rover benadrukt, net als de NS zelf, dat de meeste mensen erop vooruit gaan.

Grootste groep

Adrie Boxmeer wil dat deze regel ook voor de Zeeuwen gaat gelden. Hij pleit ervoor om de oude dienstregeling uit 2012 weer af te stoffen, waarbij een sprinter per uur werd ingeruild voor een extra intercity. 

Minder vaak stoppen in de dorpen dus, om de steden beter te bedienen. "Een soort gedeelde smart-model", zegt hij. "In de dorpen gaan ze dan één trein per uur missen, maar driekwart van de reizigers in Zeeland reist naar de steden Middelburg, Vlissingen en Goes. Het kan toch geen kwaad om naar het belang van de grootste groep te kijken?"

STER reclame