ANP

Overblijven begint de norm te worden in het basisonderwijs. Steeds minder basisscholen hebben een traditioneel rooster. Ze stappen over op continuroosters of trekken alle dagen gelijk. 

Vier jaar geleden had ruim driekwart van de scholen een traditioneel rooster. Nu is dat nog maar de helft.

Dat blijkt uit cijfers van DUO Onderwijsonderzoek. Voor het onderzoek werden 400 basisschooldirecteuren ondervraagd.

De andere dagindeling zorgt er volgens directeuren voor dat scholieren beter opletten. Omdat ze in de middagpauze niet meer naar huis gaan, zijn ze na de pauze minder onrustig en doen ze het beter in de klas. 

Voor leerlingen en ouders biedt een continurooster of het vijf-gelijke-dagenmodel meer structuur, omdat iedereen in de pauze op school blijft, zeggen de directeuren. Omdat ze eerder naar huis mogen, hebben kinderen meer tijd voor sport en hobby's.

Bijna alle basisschooldirecteuren (96 procent) die de afgelopen vier jaar overstapten op een nieuw model, zegt dat dat goed is verlopen. Ze zijn tevreden over de nieuwe schooltijden en zeggen dat ouders, scholieren, meesters en juffen dat meestal ook zijn.

Voor volgend schooljaar overweegt nog eens 15 procent van de scholen met een traditioneel rooster over te stappen op nieuwe tijden. Driekwart van de ondervraagde directeuren voelt daar echter weinig voor. 

STER reclame