NOS NieuwsAangepast

Nederlands bedrijf levert VR-bioscopen aan 'nieuwsgierig China'

Een Nederlands bedrijf gaat honderd virtualrealitybioscopen leveren aan een Chinese elektronica-gigant, de Gome Group. Het is de bedoeling dat in de Gome-winkels, waarvan er 2200 in China zijn, bioscopen komen met plaatsen voor vijftig tot honderd klanten.

Die kunnen daar naar virtualrealityfilms kijken. De hoop is dat ze op die manier de smaak te pakken krijgen en vervolgens bij de kassa een VR-bril afrekenen. Het Nederlandse bedrijf Samhoud Media verzorgt de distributie van deze bioscopen, maar wordt geen eigenaar. Op 28 december worden de eerste vijf vestigingen geopend.

Andere landen

Samhoud heeft nog grotere ambities. Hij zegt dat hij ook gesprekken voert met bedrijven in Rusland, India en de VS om daar dit soort bioscopen te installeren. Het concept bestaat al in Nederland. Samhoud Media heeft in Amsterdam een VR-bioscoop. De Chinese zakenman Bin Gu was daar zo van onder de indruk dat hij de Chinese ambassadeur in Nederland tipte. Daarna is het balletje gaan rollen.

Bij de opening in Amsterdam eerder dit jaar werd getwijfeld aan het succes. In gesprek met de NOS zeiden VPRO-redacteur Jelle Schot en Nanna Verhoeff, onderzoeksdocent aan de Universiteit Utrecht, dat het zoeken zal zijn hoe VR en film te combineren vallen. "Ik denk dat dit niet per se de toekomst is", zei Schot. Tegelijkertijd weet je het niet als je het niet test, vulde Verhoeff aan. "Het is goed om te experimenteren, om zo te ontdekken of deze vorm van film potentie heeft."

In maart van dit jaar opende de VR-bioscoop in Amsterdam zijn deuren

Maar dat ligt in China mogelijk anders. "Dit heb ik nog nooit eerder gezien", zegt correspondent Marieke de Vries. "Je hebt al wel in winkelcentra plekken waar je VR-brillen kunt uitproberen, maar niet op deze schaal. Als Samhoud dit goed aanpakt, dan kunnen ze er veel profijt van hebben."

Rijke elite

China is een groeimarkt op technologiegebied. Dat komt vooral door de rijke bovenlaag, vertelt De Vries. "Er is een kleine elite in de grote steden, hun ouders zijn rijk geworden tijdens de laatste economische groeiperiode. Deze groep is heel erg nieuwsgierig en wil graag nieuwe dingen uitproberen. Daarin gaan ze vaak verder dan westerse mensen."

Dat is bijvoorbeeld te merken aan de manier waarop China chat-apps gebruikt. In Nederland is WhatsApp populair, daar is dat WeChat. Maar naast video’s delen en groepsgesprekken voeren, doen Chinezen er veel meer mee. Ze boeken restaurantreserveringen en sluiten zelfs via de chat-app verzekeringen af.

Daarnaast merkt De Vries op dat de Chinese president Xi Jinping heel graag wil dat zijn land focust op innovatie. China moet over vier jaar de nummer één zijn op dit gebied.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl