De oude platenbon (links) en de nieuwe

De Nationale Platenbon is terug. Misschien herinneren de wat oudere muziekliefhebbers zich de bon, die een begrip was in de hoogtijdagen van de grammofoonplaat. Nu vinyl opnieuw gewild is, maakt de platenbon een comeback. 

Vanwege de teruglopende verkoop van vinyl werd de oude, papieren bon in 2008 vervangen door de Nationale Entertainmentcard. De nieuwe Nationale Platenbon die nu wordt uitgebracht, is van plastic en kan ook op internet worden gebruikt. "De kaart past bij wat platenzaken nu verkopen", zegt Martin de Wilde, voorzitter van de Stichting Nationale Platenbon. "De terugkeer van de bon is een logische stap."

Ook bij platen- en cd-zaak Concerto zijn ze blij met de nieuwe kaart, die inmiddels in de winkel ligt. "De vorige versie was heel erg lelijk", zegt een medewerker. "Die durfden we bijna niet weg te geven. Deze bon is een stuk mooier. Wat ons betreft is het een goed initiatief."

Jongeren downloaden niet langer alleen illegale muziek.

Martin de Wilde van de Stichting Nationale Platenbon

De Wilde zegt dat vinyl sinds vier of vijf jaar weer helemaal in the picture is"Jongeren komen weer in platenzaken en downloaden niet langer alleen illegale muziek." Onderzoek van NOS op 3 bevestigt dat. Jongeren vinden het verzamelen van platen leuk en zeggen dat lp's voor een mooiere luisterervaring zorgen.

Waarom koop je lp's? NOS

Naar schatting werden vorig jaar in Nederland 650.000 platen verkocht, bijna twee keer zoveel als het jaar ervoor. Met die verkoopcijfers loopt Nederland voorop in Europa. Dat vinyl populair is blijkt ook uit initiatieven als de vinyl top-50, platenbeurzen en de jaarlijkse Record Store Day.

De Wilde is een van de initiatiefnemers van die dag, waarop artiesten optreden in platenzaken door het hele land. Volgens hem draagt Record Store Day flink bij aan de hernieuwde populariteit van lp's. "Het is een fenomeen. Hierdoor komen jongeren weer in aanraking met muziek."

Bij Concerto staan ook elk jaar in april de artiesten in de zaak. "Voor ons werkt Record Store Day ook zeker. Die dag verkopen we beter dan rond Kerst."

STER reclame