ANP

Treinreizigers hebben ook vandaag weer te maken met vertragingen op het spoor door vallende bladeren. Net als gisteren is het vooral mis op de trajecten Utrecht - Den Haag en Nijmegen - Schiphol. 

In plaats van vier treinen per uur, rijden er op deze trajecten maar twee treinen per uur. Reizigers moeten daarom rekening houden met een kwartier vertraging.

Aardappelzetmeel

De bladeren op het spoor leiden ertoe dat de treinen minder grip hebben op de rails. Als ze dan remmen, kunnen de wielen afvlakken. De trein kan daardoor niet meer goed rijden en moet eerst gerepareerd worden.

'Vierkante' wielen weer rond maken

De NS heeft extra monteurs ingezet om de 'vierkante wielen' te herstellen. Ze werken 24 uur per dag door aan de reparaties.

Om het wiel weer rond te maken worden de treinen op gigantische draaibanken gezet. Vervolgens slijpen beitels de hoekjes van de wielen. Per trein is ongeveer een half uur nodig om de wielen weer rond te krijgen. Het materiaal dat van de wielen wordt geschaafd, wordt gebruikt voor nieuwe wielen.

Maatregelen

NS en Prorail laten verder door heel het land treinen rijden die een speciale gel met zand en aardappelzetmeel aanbrengen op de rails. Dat moet ervoor zorgen dat het spoor wat minder glad wordt.

Daarnaast worden er door Prorail al langere tijd bomen gerooid langs het spoor, zodat er minder bladeren op de rails kunnen vallen.

STER reclame