Vlogger Furtjuh tijdens de vijfentwintigste Tina-dag in Duinrell ANP

Strengere regels voor vloggers die reclame maken

tijd van publicatie Aangepast

Sluikreclame in vlogs wordt verboden. Het Commissariaat voor de Media krijgt over een paar jaar ook het toezicht over vloggers. Dat komt door nieuwe Europese regels. Volgend jaar wil de toezichthouder al met richtlijnen voor reclame in vlogs komen. Over die richtlijnen is het Commissariaat in gesprek met vloggers.

Het Commissariaat kan traditionele media bestraffen voor het overtreden van reclameregels, maar over video's die vloggers op YouTube zetten, heeft de organisatie nog niets te zeggen. Zo kan iemand enthousiast allerlei snoepgoed beschrijven, zonder dat duidelijk is dat de vlogger daarvoor geld heeft gekregen. Dat is ongewenst, vindt het Commissariaat. "De kijker moet weten wanneer iets reclame is en wanneer niet."

De toezichthouder wil dat vloggers geen reclame meer maken voor kinderen tot 12 jaar. Ook moeten ze altijd vermelden dat een bedrijf voor een video heeft betaald. 

Boetes kan het Commissariaat de komende jaren nog niet opleggen, omdat de nieuwe regels nog niet zijn goedgekeurd door het Europees Parlement. Een woordvoerder hoopt dat de vloggers nu al aan zelfregulering gaan doen. 

Tegen RTL Nieuws zei de voorzitter van het Commissariaat dat een vlogger het duidelijk moet zeggen als hij of zij geld krijgt om bijvoorbeeld mascara van een bepaald merk aan te prijzen. Dat wil niet zeggen dat reclame in vlogs verboden wordt, mits niet bedoeld voor kinderen jonger dan 12. "We zeggen niet dat reclame niet mag, maar communiceer het als je voor je video geld krijgt."

STER reclame