BEAT, professionele wielerploeg met clubstructuur
De meeste professionele wielerploegen hebben een of meerdere grote sponsoren die de ploeg overeind houden. Vertrekt de sponsor, dan verdwijnt de ploeg. De nieuwe profploeg BEAT Cycling Club wil werken volgens een andere principe.
"In het huidige model kun je je als supporter moeilijk binden aan een ploeg", zegt Geert Broekhuizen, een van de initiatiefnemers van de nieuwe formatie. "Teams veranderen vaak van naam en het shirt verandert van kleur. Het is moeilijk je daaraan te binden. Wij willen een ploeg neerzetten voor de lange termijn."
BEAT Cycling Club wil een wielerploeg zijn met een clubstructuur, zoals hockey- en voetbalclubs. Een club met een eigen identiteit waar je als fan lid van kan worden. Als lid kun je dan onder meer meepraten over het beleid van de ploeg.
Bij reguliere wielerploegen verandert de naam mee met de belangrijkste sponsor. Zo heette de grootste Nederlandse ploeg in 2012 nog Rabobank, een jaar later Belkin en nu Lotto-Jumbo. En de ploeg van Tom Dumoulin die we nu kennen als Giant-Alpecin heette in 2011 nog Skil-Shimano en zal volgend jaar door het leven gaan als Team Sunweb.
Dat wil BEAT Cycling Club niet. De naam van de ploeg blijft altijd hetzelfde, ongeacht het aantal sponsoren en de hoeveelheid geld die ze inbrengen.
"Teams komen en gaan. Kijk naar Team Tinkoff, de ploeg van Peter Sagan. Het team verdwijnt en de renner gaat naar een nieuwe ploeg. We moeten, denk ik, juist naar een vaste basis, een club waar fans zich aan kunnen verbinden, zoals we dat ook zien bij andere sporten", zegt Broekhuizen.
In 2017 moet de basis worden gelegd voor de ploeg, die een jaar later wil debuteren in het peloton. Tot nu toe zijn er nog geen renners gecontracteerd voor BEAT, een naam die verwijst naar zowel competitie (to beat=verslaan) als gezondheid (heartbeat=hartslag).