Actieve ouderen op de 50PlusBeurs in de Utrechtse Jaarbeurs.
NOS Nieuws

70 procent bedrijven speelt niet in op vergrijzing

Veel bedrijven zijn nog helemaal niet bezig met de vergrijzing. Zeventig procent speelt er niet op in, blijkt uit het onderzoek De 65+ economie van ING. Dertig procent ziet wél kansen en bedenkt nieuwe producten of diensten.

Er zijn nu 3,1 miljoen 65-plussers. Naar verwachting loopt dat op tot 4,25 miljoen in 2030. "De oudere consument wordt steeds belangrijker", zegt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail. "Ze zijn gemiddeld welvarender, vitaler en ze leven langer."

ING schat dat er in 2030 zeker 58 miljard euro omzet extra is te verdelen, dankzij die grote groep ouderen.

"Waarom zoveel bedrijven afwachten? Het onderwerp klinkt niet sexy hè", zegt Mulder. "Bedrijven zijn bang voor oubollig te worden versleten. Ze vrezen ook dat jongeren afhaken als ze zich te veel op ouderen richten."

Oma-kleding

Daarbij komt volgens de onderzoeker ook dat veel ouderen helemaal niet gezien willen worden als oudere. "Een mode-catalogus waar ouderen in staan met ouwelijke kleding, daar maak je mensen niet blij mee. We zien toch liever mooie modellen van 30, 40 jaar met mooie kleding", zegt Mulder. "En als de Kampioen, het blad van de ANWB, volstaat met reclame over trapliften en reisjes langs de Rijn, tja, dat schrikt mensen af."

Ouderenorganisatie Anbo kijkt wel op van de uitkomsten van het ING-onderzoek. "Wij vinden het eerlijk gezegd ook een beetje dom dat 70 procent van de bedrijven senioren links laat liggen. Marketing-technisch is het een zeer interessante doelgroep, want de kinderen zijn de deur uit, het huis is grotendeels afbetaald: dus zal deze groep over het algemeen meer te besteden hebben", zegt Manon Huisman van de Anbo.

Marathons

Er zijn uitzonderingen, maar de gezonde babyboomer heeft over het algemeen een redelijk goed pensioeninkomen. Huisman: "De senior aanspreken is lastig: vaak worden ze aangesproken op hun beperking(en), terwijl de senior van nu fitter dan is dan ooit. Hij loopt bij wijze van spreken nog marathons, maakt verre reizen, past op de kleinkinderen en heeft een druk en sociaal leven. Vaak nog drukker dan toen hij werkte."

Supermarkten

Bedrijven die vooral kunnen profiteren van 'de grijze golf', zijn supermarkten, café's en restaurants. Mulder: "Zij kunnen inspelen op het feit dat mensen langer thuis blijven wonen. Dus meer kant-en-klaar-maaltijden, kleinere porties. En levensmiddelenfabrikanten kunnen voeding ontwikkelen met toevoegingen, zoals eiwitten, mineralen, vitamines of kalk."

Woonwinkels gaan ook - als we de onderzoekers mogen geloven - mooie tijden tegemoet. "Mensen blijven langer thuis wonen, met alle comfort van dien, veiligheidsvoorzieningen, zelfstandige zorg, dat soort dingen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl