Sundar Pichai is sinds vorig jaar de topman Google AFP

Google-topman: nep-nieuws kan verkiezingsuitslag hebben bepaald

time icon Aangepast

Gezien de kleine verschillen waarmee Donald Trump vorige week won van Hillary Clinton, bestaat de kans dat zogenoemd nep-nieuws invloed heeft gehad op de verkiezingsuitslag. Dat zegt Google-topman Sundar Pichai in gesprek met de BBC. Ook zegt hij dat zijn bedrijf en Facebook meer moeten doen om nep-nieuws te voorkomen.

Sinds de uitslag is er discussie over de vraag welke invloed nep-nieuws, dat vooral wordt verspreid via Facebook en Google, op de uitslag kan hebben gehad. Denk bijvoorbeeld aan een verhaal waarin wordt geclaimd dat de paus Donald Trump steunt.

"De verkiezingen waren een nek-aan-nek-race", zegt Pichai. "Vanuit wetenschappelijk oogpunt betekent dit dat een kleine groep kiezers de uitslag kan bepalen." Die kunnen in hun mening zijn beïnvloed door nep-nieuws.

Tegengaan

Daarnaast stelt de topman dat de verspreiding van nep-nieuws te allen tijde moet worden voorkomen. "We discussiëren te veel, ik denk dat we vaker moeten proberen om de juiste feiten te presenteren en dat we ervoor moeten zorgen dat onze algoritmes hier beter mee omgaan."

De visie van Pichai lijkt te verschillen met die van Facebook-topman Zuckerberg. Die bestrijdt dat nep-nieuws een bepalende invloed kan hebben gehad op de verkiezingsuitslag. Volgens Zuckerberg is minder dan één procent van het nieuws op Facebook afkomstig van sites die nep-nieuws publiceren. Wel erkent ook Zuckerberg dat Facebook er alles aan moet doen om dit soort informatie te bestrijden.

Geldkraan dicht

Wat dit in de praktijk betekent, wordt uit het verhaal van Pichai niet duidelijk. Gisteren beloofden Google en Facebook dat ze de geldkraan naar sites die nep-nieuws publiceren dichtdraaien. Dit moet ertoe leiden dat er minder nep-nieuws wordt verspreid.

We kennen de twee techbedrijven vooral als een zoeksite en sociaal netwerk, maar het zijn tegelijkertijd twee reclamebedrijven die zowel op hun eigen platformen als daarbuiten advertenties verkopen. Blogs kunnen die advertenties aanbieden, en verdelen de inkomsten vervolgens met Google of Facebook. De sites die nep-nieuws publiceren krijgen dus geen geld meer van de twee bedrijven en zijn daardoor minder levensvatbaar.

Of dit echt helpt, is de vraag. Daarnaast heeft dit niet tot gevolg dat in Facebooks nieuwsoverzicht of in Google's zoekresultaten minder onjuiste verhalen komen te staan.

STER Reclame