Automobilist laadt zijn elektrische auto langs de snelweg
NOS NieuwsAangepast

'Elektrisch rijden komt sputterend tot stilstand'

Het aantal elektrische auto's zal de komende jaren in Nederland amper groeien. Daarnaast verdwijnt de bulk van de elektrische lease-auto's die de komende jaren op de tweedehandsmarkt komen naar het buitenland. Daarmee zijn miljoenen euro's aan subsidie op die auto's voor Nederland weggegooid geld.

Dat stelt een aantal organisaties, waaronder de ANWB, Stichting Natuur en Milieu, enkele technische universiteiten en bedrijven die actief zijn op de markt voor elektrisch rijden. "Dit zal het gevolg zijn van de beslissing van minister Kamp om geen subsidie te geven op de aanschaf van elektrische auto's", zegt Maarten van Biezen van Stichting Natuur en Milieu. "De doelstellingen die we met de minister hadden afgesproken kunnen de prullenbak in."

Minister Kamp van Economische Zaken ziet een aanschafsubsidie op elektrische auto's niet zitten. Volgens de minister zijn de effecten onduidelijk. Kamp verwijst onder meer naar Duitsland, waar de subsidie geen succes is. "Maar je kunt Duitsland niet vergelijken met Nederland", zegt Van Biezen. "De minister laat Europese onderzoeken die het tegendeel bewijzen links liggen. Kijk ook naar de stad Den Haag. Daar verstrekt de gemeente zelf een aankoopsubsidie en dat potje was heel snel leeg".

Er is altijd wel een land in de buurt met een belastingvoordeeltje of aankoopsubsidie. Dan verkopen we ze daar.

Marien Kreuger, directeur leasemaatschappij Arval

Stichting Natuur en Milieu, de ANWB, maar ook de Bovag, de RAI Vereniging en een reeks andere organisaties boden eerder dit jaar de minister een actieplan aan om elektrisch rijden verder te stimuleren. "Wij zouden zes punten uitvoeren en de minister twee: aanschafsubsidie en een jaar lang gratis opladen voor mensen die een tweedehands elektrische auto kopen. Op basis van die afspraken moesten er in 2020 200.000 elektrische auto's rondrijden in Nederland. Dat blijft nu, zonder die extra prikkels, hangen op ongeveer 100.000. En daar zitten we nu al op."

'Elektrisch rijden komt tot stilstand'

Die stilstand komt ook omdat tweedehands elektrische auto's massaal de grens over gaan, verwachten de grootste leasemaatschappijen in Nederland. "Vanaf volgend jaar komen de eerste grote aantallen hybrides terug en die proberen we in Nederland een tweede leven te geven", zegt directeur Marien Kreuger van leasemaatschappij Arval. "Maar zonder een subsidie wordt dat lastig. De meeste auto's zullen de grens overgaan. Er is altijd wel een land in de buurt waar wel een belastingvoordeeltje of aankoopsubsidie wordt gegeven bij de aanschaf van een elektrische auto. Dan verkopen we ze daar".

Weggegooid geld

Daarmee verdwijnt een deel van de milieuwinst die geboekt is ook naar het buitenland, meent Maarten van Biezen van Natuur en Milieu. "De miljoenen aan subsidie die zijn gegeven, gooi je daarmee eigenlijk weg. Wij weten ook dat er over een paar jaar goedkopere elektrische auto's op de markt komen, met betere batterijen. Dan zal het voor de consumenten sowieso aantrekkelijker worden om zo'n auto te kopen. Maar het gaat er nu juist om de komende jaren de aansluiting niet te missen".

Van Biezen doelt op de industrie die zich inmiddels in Nederland ontwikkelt rondom elektrisch rijden. "Het wagenpark moet doorgroeien, dat stimuleert die bedrijven en creëert werkgelegenheid. Nu zijn we internationaal nog leidend, dat moeten we niet uit onze handen laten vallen door te gaan wachten op goedkopere elektrische auto's".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl