Uber wil de lucht in, maar moet overheid nog meekrijgen
De weg is niet genoeg voor taxidienst Uber. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om binnen tien jaar mensen te vervoeren in stille helikopters die lijken op grote drones en verticaal kunnen opstijgen en landen. Het plan heeft trekken van een pr-stunt, maar experts zeggen dat het mogelijk is.
Volgens Uber verliezen mensen in het verkeer nu veel tijd door files, vertraging in het openbaar vervoer of de omweg waarmee de bus naar je bestemming rijdt. Het bedrijf denkt dat de oplossing hiervoor in de lucht zit.
Zelfrijdend
Uber staat bekend om vergezichten. Sinds kort rijden er zelfrijdende Uber-auto’s rond in de Amerikaanse stad Pittsburgh. Topman Travis Kalanick denkt dat hij uiteindelijk geen chauffeurs meer nodig heeft. Dan kan het vervoer zo goedkoop worden dat mensen geen eigen auto meer willen, dus alles met Uber doen. Maar dat is niet even snel geregeld.
Uber's plan bestaat ruwweg uit twee onderdelen. Er moet een elektrische helikopter-achtige drone komen, gebouwd door andere partijen, die mensen kan vervoeren. Die zou er binnen vijf jaar moeten zijn. Dat klinkt snel, maar experts zeggen techmagazine Wired dat het mogelijk is.
Later moment
Het andere onderdeel is lastiger: het bedrijf moet de wetgever zien te overtuigen van het idee. Vervoer in de lucht ligt een stuk ingewikkelder dan op de weg. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA staat er volgens Wired niet om bekend heel snel nieuwe ideeën te omarmen. De instantie zal dus niet staan te springen om rondvliegende taxi’s.
Tegelijkertijd zal de FAA ook, net als luchtvaartautoriteiten in andere landen, met zijn tijd mee moeten gaan. Volgens luchtvaartexpert Richard Pat Anderson moeten we niet verwachten dat deze helikopters inderdaad binnen vijf jaar in de lucht hangen, maar is een later moment wel reëel.