Verkoop diesels daalt in Europa na sjoemelschandaal
De verkoop van auto's met een dieselmotor daalt dit jaar in West-Europa naar minder dan 50 procent van het totaal. Dat zegt onderzoeksbureau LMC in een voorspelling waar de Financial Times over bericht. Het is voor het eerst sinds 2009 dat minder dan de helft van alle verkochte auto's in 17 Europese landen een diesel is.
Diesels lijken minder populair nadat vorig jaar september het sjoemelschandaal bij Volkswagen losbarstte. Daarbij werd de uitstoot van dieselmotoren kunstmatig laag gehouden tijdens testen. Op basis van de eerste negen maanden van dit jaar verwacht LMC dat de verkoop uitkomt op 49,3 procent, een daling van bijna 3 procent ten opzichte van vorig jaar.
In de jaren hiervoor werden diesels ook al minder populair. Maar dat ging in een langzamer tempo, met een daling van bijna 1 procent per jaar. In 2011 bereikte de verkoop van diesels een hoogtepunt van bijna 56 procent.
Nederland: nog slechts 18 procent diesel
In Nederland is de daling van de verkoop van diesels veel groter dan het Europese gemiddelde, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Aumacon. In 2015 was nog bijna 29 procent een diesel, dit jaar wordt dat nog maar zo'n 18 procent. "Voor een klein deel komt dat door het sjoemelschandaal", zegt Clem Dickmann van Aumacon. "Maar veel belangrijk is in Nederland de bijtellingspolitiek. In 2016 vielen minder dieselmodellen onder voordelige bijtellingstarieven voor leaserijders."
Ook speelt mee dat kleine auto's ook dit jaar weer in populariteit toenemen, en die hebben meestal een benzinemotor.
De verwachting is dat de verkoop in Europa blijft dalen. De normen voor de uitstoot van stikstof worden steeds strenger, en daardoor worden dieselmotoren steeds duurder. Diesels, ook de modernste, stoten veel meer schadelijke stoffen uit dan auto's op benzine of gas.
Diverse analisten en autofabrikanten voorspellen daarom 'de dood van diesel' in de komende jaren, zeker nu hybride en elektrische auto's steeds beter worden.