Meer agressie en asociaal gedrag in vliegtuigen

Aangepast
De meeste problemen doen zich voor op vluchten van prijsvechters als Corendon ANP

Vliegtuigpassagiers veroorzaken steeds vaker overlast in het toestel. In de eerste negen maanden van 2016 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport al evenveel meldingen gekregen als in heel 2015. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van het AD.

De inspectie kreeg 723 meldingen van problemen door agressieve of asociale vliegtuigpassagiers. 38 procent van de klachten betrof rokers. In 35 procent van de meldingen ging het om asociaal gedrag en bij 27 procent was drank de boosdoener.

Prijsvechters

De meeste problemen doen zich voor op goedkopere 'vakantievluchten' van kleinere vliegtuigmaatschappijen, zegt een woordvoerder van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC). "Die trekken toch een ander publiek dan bijvoorbeeld zakenvluchten van KLM."

Maar ook op zakenvluchten gaat het geregeld mis. "Ook de KLM kiest ervoor om steeds meer mensen in een vliegtuig te proppen", zegt de woordvoerder. "En als je dichter op elkaar zit, dan heb je sneller last van elkaar."

Een andere oorzaak is volgens de VNC het toenemende aantal horecagelegenheden op Schiphol. Veel mensen spenderen de uren voor hun vlucht daar met een drankje. De overlast volgt vaak pas in het vliegtuig. "En een kroegbaas kan een dronken klant nog wel de zaak uit zetten, maar voor vliegtuigpersoneel is dat lastiger."