Verkoop duurzaam vlees, vis, koffie en fruit groeit 'stormachtig'

Aangepast
Verschillende keurmerken op een doosje duurzame eieren ANP

De verkoop van duurzame voeding in ons land blijft stormachtig groeien. Nam de omzet in heel 2015 toe met 16 procent, in de eerste helft van 2016 steeg de verkoop met 24 procent, blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker IRI.

Het betreft omzetcijfers van duurzame levensmiddelen als vlees, koffie, chocolade, fruit en vis in de supermarkten, verreweg de belangrijkste plek waar consumenten eten en drinken kopen. In geld gaat het om 1,3 miljard euro. 

Onder duurzaam vallen de producten met keurmerken als ASC en MSC (vis), Beter Leven (vlees), Fair Trade/Max Havelaar (onder meer koffie en bananen) en UTZ (koffie/chocolade).

'Nederland loopt voorop met de verkoop van duurzame vis'

Verslaggever Jeroen Schutijser op bezoek bij visimporteur Anova in Den Bosch.

IRI verklaart de sterke groei van duurzame voeding door het aanbod. "Supermarkten kiezen er steeds vaker voor, ook gestimuleerd door diverse actiegroepen, om 'gewone' producten te vervangen door een duurzamer alternatief", zegt marktonderzoeker Sjanny van Beekveld. "Maar ontegenzeggelijk zijn consumenten ook steeds meer bezig met wat we eten, dierenwelzijn en de herkomst van onze voeding."

De drie grootste keurmerken zijn Beter Leven, biologisch en UTZ. Deze drie zijn samen goed voor 80 procent van de totale omzet. Het Beter Leven-keurmerk verkocht in de eerste helft van 2016 voor 385 miljoen euro aan producten (39 procent meer dan in dezelfde periode van 2015), biologisch scoorde 368 miljoen euro omzet (+18 procent) en UTZ 299 miljoen euro (+14 procent). 

Een duurzame pangasius-kwekerij in Vietnam Anova Den Bosch

STER Reclame