Nintendo's nieuwe gameconsole Nintendo Switch Screenshot YouTube
NOS Nieuws Economie Tech Aangepast

Na slechte verkopen Wii U moet 'Switch' Nintendo erbovenop helpen

De nieuwe spelcomputer van Nintendo kan iets wat zijn voorganger niet kon: hij kan mee naar buiten. De Japanse fabrikant heeft met een filmpje van ruim drie minuten zijn nieuwste console gepresenteerd: de Switch. Zoals verwacht kunnen hiermee games zowel via een televisie als een meegeleverde tablet worden gespeeld. De tablet is daarbij de basis, die kan in een houder worden gezet.

Dat is meteen de belangrijkste functie van het apparaat, dat kenners zal doen denken aan Wii U. De voorganger van de Switch had namelijk ook de mogelijkheid om games zonder het grote televisiescherm te spelen. Het verschil is dat er altijd nog een soort wifi-verbinding vereist was, waardoor je het apparaat niet onderweg kon gebruiken. Dat is nu dus anders.

Het wordt gezien als een belangrijke stap voor Nintendo. De Wii U had een groot verkoopsucces moeten worden, maar dat liep uit op een grote tegenvaller voor de Japanse fabrikant. De Switch moet dat tij keren. De vraag is of dat gaat lukken. Is er in het smartphonetijdperk nog behoefte aan een spelcomputer van Nintendo?

Zakenkrant The Wall Street Journal wijst erop dat communicatie de komende tijd essentieel is. Dat maakt de strategie van Nintendo opmerkelijk. Het bedrijf liet vannacht via Twitter weten dat om 16.00 uur Nederlandse tijd in een video meer bekend zou worden. Geen groot persevenement, zoals gebruikelijk is. Het apparaat is vanaf maart volgend jaar te koop.

Verkopen Wii U

De WSJ memoreert daarbij de lancering van de Wii U, de console die in 2012 uitkwam als opvolger van Wii. Veel mensen zagen het als een kleine update van de Wii, waardoor er weinig apparaten van verkocht werden: tot juni van dit jaar 13 miljoen stuks. Op hetzelfde moment stond Sony’s PlayStation 4 al op 40 miljoen exemplaren, terwijl die een jaar later uitkwam. Dat moet dit keer anders wat Nintendo betreft.

Het ging de afgelopen tijd weer beter met Nintendo, wat vooral kwam door het populaire smartphone-spel Pokémon Go. Dat is niet door Nintendo zelf ontwikkeld, maar wel door hen gelicentieerd. De beurskoers schoot van de zomer omhoog. Nintendo temperde daarna de verwachtingen: de populariteit van Pokémon Go zou hen financieel niet veel extra opleveren.

STER reclame