App vervangt gezondheidsvinkjes op levensmiddelen

tijd van publicatie Aangepast
ANP

De 'Ik kies bewust'-vinkjes op voedingsmiddelen verdwijnen. Minister Schippers schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ze als alternatief een app laat ontwikkelen die consumenten persoonlijk toegespitste informatie geeft over de samenstelling en voedingswaarde van producten.

Fabrikanten krijgen vanaf vandaag een jaar de tijd om de vinkjes van hun verpakkingen te halen.

Het vinkje werd tien jaar geleden ingevoerd, maar een succes werd het nooit. In tegenstelling tot wat veel consumenten denken, geven de vinkjes niet aan dat een product gezond is, maar alleen of het een relatief gezonde keuze is binnen de eigen productgroep. 

Oftewel: ook een product als frituurolie kan een groen vinkje krijgen, terwijl frituren niet per se een gezondere keuze is. Het groene logo is bedoeld voor levensmiddelen die in de Schijf van Vijf staan. De blauwe vinkjes zijn voor andere producten.

Onder meer de Consumentenbond wilde van het vinkje af. In augustus werd duidelijk dat het logo zijn beste tijd had gehad, toen de stichting 'Ik kies bewust' Schippers adviseerde het te schrappen.

De bond is dan ook blij met het nieuws dat er iets verandert, maar is nog niet helemaal tevreden. "Een app is nog niet goed genoeg, De voedingswaardes moeten gewoon duidelijk op de voorkant van het product staan", zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. "Bij het boodschappen doen moet in een oogopslag duidelijk zijn wat er in een product zit." 

Stoplichtsysteem

De Jong pleit daarom voor een stoplichtsysteem. "Gewoon met rood, oranje of groen aangeven of het product gezond is of niet. Dan kunnen consumenten zelf kiezen of ze een ongezond product kopen. Zolang ze het ongezonde product wel maar één keer eten en niet zestien keer."

De app die de minister nu laat ontwikkelen, sluit meer aan bij persoonlijke behoeften. Zo krijgen mensen die allergisch zijn, diabetes hebben of vegetarisch eten concrete informatie. De app houdt volgens Schippers rekening met alle behoeften en beperkingen.

STER Reclame