'Kopers Twitter haakten af vanwege haatzaaiers en pesters'
Alle mogelijke kopers voor Twitter zijn afgehaakt. Dit weekend schreef de Financial Times dat ook Salesforce - de laatste gegadigde - geen bod gaat doen. Volgens zakenzender CNBC spelen gebruikers die pesten en haatzaaien een rol bij deze beslissing.
Twitter heeft de laatste jaren een slechte reputatie opgebouwd als het gaat om zogenoemde trollen. Het netwerk slaagt er maar niet in deze van het platform te weren. Twitter’s tegenargument - dat het bijvoorbeeld tweets filtert - zou daarbij niet hebben geholpen.
Salesforce, dat software ontwikkelt om klantrelaties te beheren, was niet het enige bedrijf met twijfels, schrijft persbureau Bloomberg. Disney, dat eerder al afzag van een bod, was bang dat de trollen het imago van het familievriendelijke bedrijf zouden schaden.
Toekomst ongewis
Naast het probleem van de trollen zijn investeerders niet overtuigd van het nut van een overname. Salesforce en Disney zouden op het hart zijn gedrukt om Twitter niet te kopen. Dat komt doordat het platform niet alleen kampt met haatzaaiers, maar ook al tijden niet meer groeit en financiële problemen heeft.
Wat er nu met het netwerk gaat gebeuren is onduidelijk. Eind deze maand, op 27 oktober, presenteert Twitter de cijfers over het derde kwartaal. Mogelijk dat het bedrijf dan meer duidelijkheid geeft over de toekomst.