Brexit schaadt Brits-Nederlandse verhouding (nog) niet

Aangepast
De prijswinnaars van links naar rechts: Ten Cate, Magnet.me, AkzoNobel en Eneco Alex Lawrence

Wijn, veel hapjes en feestelijke salonmuziek: niets kon de pret drukken gisteravond tijdens het zesde DIT Awards Dinner op de Dam in Amsterdam. Daar werd de handelsrelatie tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland gevierd. 

Want ook al hangt er een brexit in de lucht, de afgelopen twaalf maanden hebben honderden Nederlandse bedrijven weer fors geïnvesteerd in Engeland, Noord-Ierland en Schotland.

"Om precies te zijn voor 180 miljard pond (zo'n 200 miljard euro)", zegt Michiel Veldhuizen. Hij houdt zich namens de Britse ambassade in Den Haag bezig met het bevorderen van de handel en de investeringen tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

"Na de Amerikanen zijn de Nederlanders de belangrijkste investeerders in de UK. De handel ziet er goed uit, het is een succesverhaal. En dat vieren we."

'Het woord brexit valt niet vaak, maar er is onzekerheid'

Verslaggever Jeroen Schutijser bij de award-uitreiking in Amsterdam.

Maar is het na 24 juni - de dag waarop de Britten kozen voor uittreding uit de EU - nog steeds een succesverhaal? "De relatie zal veranderen. Er is veel onzekerheid en dat is voor bedrijven lastig. Maar Groot-Brittannië blijft natuurlijk wel gewoon een markt met 65 miljoen consumenten, veel bedrijven daar willen Nederlandse producten. Dus er is voor bedrijven hier gewoon goed geld te verdienen."

Referendum

Marcel Halma van AkzoNobel (verf, chemie) zegt dat de uitkomst van het referendum natuurlijk een issue is. "Het raakt ons zeker, want we hebben grote belangen in de UK. Economische stabiliteit is nu het belangrijkste. Het zou goed zijn als die onzekerheid snel wordt weggenomen."

Laurens van Nues van Magnet.me (online netwerk voor studenten, starters en werkgevers) vreest dat de brexit zeker negatieve gevolgen gaat hebben.

"Wij helpen natuurlijk mensen aan een baan. Maar ja, als het slechter gaat met de economie, stoppen bedrijven gelijk met het aannemen van nieuwe mensen. Dat zou de markt kleiner kunnen maken. Aan de andere kant geeft het ons als start-up kansen, omdat bedrijven meer op de kosten gaan letten. En kijken ze of ze bestaande contracten wel moeten voortzetten of dat ze met een nieuwe partij, zoals wij, in zee gaan."

Prijzen

Op de bijeenkomst werden gisteravond ook nog wat prijzen uitgedeeld. Eneco won in de categorie duurzaamheid en verder waren er prijzen voor AkzoNobel (innovatie), Magnet.me (beste nieuwkomer) en Ten Cate als snelste groeier. 

STER Reclame