Onderzoekers tellen minstens 2 biljoen sterrenstelsels in het heelal

Aangepast
Beeld dat is gemaakt door de ruimtelescoop Hubble en dat is gebruikt voor het onderzoek naar het aantal sterrenstelsels EPA

Het heelal telt tegenwoordig minstens 2 biljoen sterrenstelsels. Dat zeggen Britse wetenschappers op basis van nieuwe 3D-modellen van beelden die de afgelopen twintig jaar zijn gemaakt met de ruimtetelescoop Hubble.

Dat betekent dat het heelal zeker twintig keer zoveel sterrenstelsels bevat als wetenschappers dachten. Een biljoen is een miljoen in het kwadraat, dus een miljoen keer een miljoen.

Oerknal

Het nieuwste onderzoek werd uitgevoerd door een team van de universiteit van Nottingham. Met de nieuwe 3D-beelden konden de wetenschappers een beeld krijgen van het aantal sterrenstelsels in de laatste 13 miljard jaar. Volgens theorieën zou ruim 14 miljard jaar geleden met de oerknal het heelal zijn ontstaan.

Uit de 3D-modellen blijkt ook dat het aantal sterrenstelsels vlak na de oerknal nog veel hoger moet zijn geweest. De onderzoekers stellen dat veel stelsels door de jaren heen zijn samengesmolten tot grote nieuwe stelsels.

Een sterrenstelsel is een grote verzameling sterren en planetenstelsels, die zich op relatief kleine afstand van elkaar bevinden. Een van die sterrenstelsels is het Melkwegstelsel, waarin ons zonnestelsel zich bevindt. Wetenschappers doen onderzoek naar het aantal sterrenstelsels sinds 1924, toen astronoom Edwin Hubble ontdekte dat het Andromeda-stelsel geen onderdeel is van het Melkwegstelsel, maar een eigen sterrenstelsel vormt.

Volgens onderzoeksleider Christopher Conselice is het heel lastig om onderzoek te doen naar al die sterrenstelsels in het heelal. "Van het geschatte aantal van 2 biljoen kunnen we maar 10 procent onderzoeken. De rest van de stelsels ligt zo ver weg van de aarde dat het lichtschijnsel ervan onze planeet nog niet heeft bereikt."

Daar ligt volgens Conselice een mooie uitdaging voor de wetenschap. "Wie weet wat we allemaal nog kunnen ontdekken met de volgende generatie ruimtetelescopen."

STER Reclame