Fietsers rijden ’s avonds zonder verlichting door de binnenstad van Utrecht
NOS NieuwsAangepast

Weinig fietsverlichting in 'jatstad' Utrecht: politie doet toch niks

Fietsen zonder licht. Volgens een onderzoek van TNS Nipo doet bijna de helft van de jongeren dat. Met de wintertijd op komst zijn onder andere de ANWB en de Fietsersbond een campagne gestart om aandacht te vragen voor het probleem.

Om jongeren bewust te maken van het belang van fietsverlichting worden honderden scholen bezocht. Daar wordt onder meer gekeken of de verlichting van de fietsen van de leerlingen wel werkt. Ook is de hulp van bekende vloggers ingeschakeld.

Nooit een bekeuring

Verslaggever Jozephine Trehy van het NOS Radio 1 Journaal was vanochtend bij het Centraal Station van Utrecht om te kijken of er echt zo veel jongeren zonder licht fietsen. Wat zij daar zag onderstreept de uitkomst van het onderzoek: "Zeker de helft fietst zonder licht".

Trehy sprak met een aantal van die fietsers. "Ik ben oprecht vergeten mijn lampjes aan te doen, maar ze doen het wel", zei een van hen. "Ik hoef ook maar vijf minuutjes te fietsen naar het station."

Een andere fietser had een simpele verklaring voor het zonder licht fietsen. "Mijn lampjes worden altijd gejat. Dan denk je op een gegeven moment: laat maar zitten", zei hij. "Daarnaast wordt fietsen zonder licht hier gedoogd. Ik heb nog nooit een bekeuring gehad."

Utrecht is echt een jatstad. Je bent alles zo kwijt.

Fietsster bij Utrecht Centraal

Een vrouwelijke fietser beaamde dat. "Ik kan gewoon zonder licht langs de politie fietsen, dan gebeurt er niets", zei ze. Zelf heeft ze sinds ze in Utrecht woont nog nooit met verlichting gefietst. Dat heeft volgens haar ook weinig zin. "Utrecht is echt een jatstad. Je bent alles zo kwijt als je het hier aan je fiets hangt. Als het echt onveilig zou zijn zonder licht... Maar hier is altijd licht, want het is een stad. Mensen zien me altijd."

Ook een een jongen heeft de moed opgegeven. "Die lampjes worden toch alleen maar gestolen op het station. Ik vergeet ze er steeds af te halen", zei hij. "Ik koop die lampjes een keer per jaar en als ze gestolen worden of kapotgaan, rijd ik verder zonder licht."

Fietslichtpunten

De Fietsersbond probeert jongeren te stimuleren om met licht op de fiets te rijden. "We hebben fietslichtpunten gecreëerd. Dan kun je bijvoorbeeld in een café kleine lampjes krijgen, zodat je toch verlicht naar huis kunt", zei Saskia Kluit.

Ze zei niet te schrikken van de vele jonge fietsers zonder licht. "Dat aantal blijft al jaren ongeveer gelijk. Het gebruik van fietsverlichting stijgt een heel klein beetje, maar dat is nog lang niet genoeg."

Het liefst ziet de Fietsersbond dat fietsers goede verlichting gebruiken. "Een goede lamp voor en een goede lamp achter. Die het blijven doen en niet zo makkelijk van de fiets af te halen zijn", zei Kluit.

Controles helpen absoluut, maar niet genoeg.

Saskia Kluit, Fietsersbond

De nieuwste fietsen beschikken over verlichting waarvan het licht automatisch aangaat. "Maar jongeren en jongvolwassen hebben vaak fietsen van mindere kwaliteit. Die moeten het doen met goedkopere lampjes of helemaal zonder lampjes."

Volgens Kluit is er ook een rol voor ouders weggelegd. "Wat je ziet, is dat die vaak de fietsen van hun kinderen niet controleren of de verlichting het nog wel doet. Dat verbaast me, want het hangt een beetje tussen de ouders en kinderen in."

Wat ook helpt, zijn politiecontroles. "Die zijn heel belangrijk en helpen absoluut", zei Kluit. "Maar niet genoeg. Als mensen zelf bedenken dat het gevaarlijk is om zonder licht te fietsen, zal straks 90 procent met fietsverlichting fietsen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl