Europese automerken steken miljarden in elektrisch rijden

Aangepast
VW

Op de autosalon in Parijs buitelen de Europese autofabrikanten over elkaar heen om aandacht te trekken met hun nieuwe elektrische auto's. Volkswagen is wakker geschud door het dieselschandaal, maar ook marktleider Renault, Opel, Mercedes en bijvoorbeeld BMW zetten een tandje bij en investeren tientallen miljarden in nieuwe elektrische modellen.

"De autosalon in Parijs laat zien dat diesel achter ons ligt en benzine op z'n laatste benen loopt", zegt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. "Ik verwacht dat ergens in 2020 of 2021 het omslagpunt komt. Dan is elektrisch rijden goedkoper dan een auto op benzine of diesel."

Die scenario's kennen de autofabrikanten ook. Maar uitgerekend bij Volkswagen, de grootste autoproducent ter wereld, was elektrisch rijden tot voor kort geen prioriteit. "Ze verzetten zich er zelfs tegen, maar dat is na het dieselschandaal natuurlijk snel veranderd", zegt autojournalist Wim Oude Weernink. "Ze hebben afgelopen jaar in een voor de auto-industrie ongekend tempo een compleet nieuwe elektrische auto ontwikkeld. Daar willen ze nu in Parijs de show mee stelen".

Volkswagen I.D.

De nieuwe auto van Volkswagen heet I.D. en moet in 2020 op de markt komen. "Waar voorheen bij bestaande auto's de brandstoftank werd vervangen door een batterij, hebben ze nu een compleet nieuwe auto bedacht", zegt Oude Weernink. "Hij moet zonder opladen tussen de 400 en 600 kilometer kunnen afleggen. Afstanden die het echt interessant maken".

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Volkswagen presenteert nieuwe elektrische auto

Maar daarmee is Volkswagen nog lang geen koploper in elektrische auto's. Dat is Nissan wereldwijd en Renault in Europa. De Franse fabrikant wil die koppositie verstevigen en komt in Parijs met een verbeterde versie van de Renault Zoe. Die haalt nu 400 kilometer op één volle batterij, een verdubbeling ten opzichte van de vorige versie.

Naast de reikwijdte van de batterij is voor de doorbraak van elektrisch rijden vooral ook de prijs van de auto belangrijk. Daarom komt Opel in Parijs met een nieuwe variant van de elektrische Ampera. Die haalt ook 400 kilometer, maar zou ook betaalbaar moeten zijn voor de middenklasse. Al is de prijs nog niet bekend.

Strijd met Tesla

De Europese auto-industrie lijkt daarmee serieus de strijd aan te gaan met bijvoorbeeld Nissan uit Japan en het Amerikaanse topmerk Tesla. "Tesla heeft elektrisch rijden salonfähig gemaakt, maar Tesla heeft toch wat problemen", zegt Oude Weernink. 

"Voor de nieuwe Tesla 3 hebben in Amerika al 400.000 mensen 1000 dollar aanbetaald. Met dat model wil Tesla ook de middenklasse bereiken, maar het is de vraag wanneer hij op de markt komt. Het lijkt eerder 2019 dan 2017 te worden, maar dan hebben ook de Europese fabrikanten hun elektrische middenklassers op de markt".

Volgens hoogleraar Steinbuch, zelf een enthousiaste Tesla-rijder, is dat voor Tesla geen probleem. "Wereldwijd rijden miljoenen auto's. De komende decennia worden dat allemaal elektrische auto's. Dan heb je wel een paar producenten nodig hoor".