'Meer vertraagde vluchten afgelopen zomer'

Aangepast
Hollandse Hoogte

Vier op de tien vluchten vanuit Nederland liepen afgelopen zomer vertraging op. Dat blijkt uit cijfers van de passagiersrechtenwebsite vlucht-vertraagd.nl. 

Volgens het meldpunt kwamen zo'n 81.000 Nederlanders zeker drie uur te laat op hun bestemming aan, een stijging van 30 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Strakke planning

Operationele problemen waren de belangrijkste oorzaak van de vertragingen, maar ook stakend personeel, slecht weer en technische mankementen gooiden roet in het eten.

Volgens Tom van Bekhoven van vlucht-vertraagd.nl hadden die operationele problemen onder meer te maken met de strakke planning. "De luchtvaartmaatschappijen hadden zich niet goed voorbereid op de grote hoeveelheid passagiers. Als er 's ochtends iets gebeurde, vielen de andere vluchten daarna als dominostenen om."

Met name bij Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland, waren veel problemen. In juli en augustus liep bijna de helft van de vluchten vertraging op, zegt Van Bekhoven.

Vueling

Van de populaire luchtvaartmaatschappijen deed de Spaanse maatschappij Vueling het het slechtst, aldus vlucht-vertraagd.nl. Van de vluchten van Vueling had 39 procent vertraging. Ook bij EasyJet en Corendon (allebei 34 procent) ging het vaak mis. KLM deed het met 13 procent vertragingen een stuk beter.

Volgens Europese regels hebben reizigers na drie uur vertraging recht op een schadevergoeding. Die kan oplopen tot 600 euro per passagier.

Vier op de tien vluchten kampen met vertraging