Campagne moet taboe op depressie wegnemen

Aangepast
ANP

Een op de twintig Nederlanders kampt jaarlijks met een depressie, maar er wordt weinig over gesproken. Te weinig, vindt minister Edith Schippers. Om het onderwerp bespreekbaar te maken begint morgen daarom een campagne.

Schippers geeft met Bram Bakker van de Mental Health Foundation het startsein voor de campagne, die een paar jaar zal duren.

“We willen en moeten mensen met een depressie helpen. Maar veel mensen herkennen een depressie niet. Bij zichzelf niet en ook niet bij een ander. Over psychische problemen praten is voor veel mensen ook moeilijk. Terwijl dat cruciaal is. En het is vaak de eerste stap naar hulp”, zegt de minister.

Jongeren

De komende maanden zijn er acties op sociale media en er worden tv-spotjes uitgezonden. De campagne is vooral gericht op jonge vrouwen (18-35) en jongeren (13-18). Depressies komen bij deze twee groepen nog veel vaker voor dan bij anderen. 

Begin dit jaar maakte Schippers bekend dat ze tien miljoen euro uittrekt voor onderzoek naar preventie, vroegsignalering en zorg op maat in de ggz. Een groot deel van dat bedrag moet worden besteed aan onderzoek naar depressiviteit onder jonge vrouwen en tieners. 

De Mental Health Foundation zet zich in voor alle psychische aandoeningen maar richt zich de komende tijd vooral op depressies bij jonge vrouwen en jongeren.

STER Reclame