Handvol webwinkels domineert het internet
Bol.com is veruit de grootste webshop van ons land. De Ahold-dochter boekte het afgelopen jaar een recordomzet van 730 miljoen euro en staat daarmee fier bovenaan de Twinkle 100, de lijst van de 100 grootste internetwinkels van Nederland. Wehkamp en het Duitse Zalando staan respectievelijk twee en drie.
Uit de rangschikking blijkt dat de 100 grootste online-verkopers goed zijn voor een totale omzet van ruim 6 miljard euro. De top-10, met namen als Albert Heijn, Coolblue, Amazon, H&M en Media Markt, verkoopt evenveel als de nummers 11 tot en met 100 samen.
"Die top is topzwaar ja", erkent Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van vakblad Twinkle Magazine, dat de lijst opstelde in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam. "Maar dat is in veel landen zo. Sterker, in veel landen is het nog meer lonely at the top, vooral waar Amazon echt actief is. Zoals in Duitsland."
Top 10 online detailhandel
Omzet 2015 | |
1. Bol.com | € 730 miljoen |
2. Wehkamp | € 540 miljoen |
3. Zalando | € 510 miljoen |
4. Coolblue | € 377 miljoen |
5. Amazon | € 320 miljoen |
6. Albert Heijn | € 300 miljoen |
7. Van Dijk Educatie (schoolboeken) | € 185 miljoen |
8. H&M | € 160 miljoen |
9. Media Markt | € 150 miljoen |
10. Blokker Holding | € 134 miljoen |
Opvallende stijgers
De online-verkopen zitten enorm in de lift. Vorig jaar steeg de omzet met 20 procent. Onlangs maakte de Thuiswinkelorganisatie bekend dat de verkopen in het afgelopen kwartaal stegen met 27 procent.
In de top-100 vertaalt zich dat in webshops die aan een behoorlijke opmars bezig zijn. Amazon bijvoorbeeld heeft zich nog niet echt op ons land gestort, maar via Amazon in Duitsland, Engeland en de VS bestellen Nederlandse consumenten toch al voor 320 miljoen euro aan producten bij deze van oorsprong Amerikaanse gigant. Vandaar de vijfde plek.
Jumbo (op 19) stijgt ook hard, al is de kloof met AH-online (70 miljoen voor Jumbo, 300 miljoen voor AH) nog erg groot. Dat komt vooral doordat AH ruim 10 jaar langer actief is op internet dan het Brabantse familiebedrijf.
Afwezigen
Interessant is ook de lijst van bedrijven die juist ontbreken in de top-100. Wat te denken van ketens als Aldi, Primark, Action en Intratuin? Die laatste staat op plek 6 als het gaat om winkeloppervlakte, maar doet niets op het gebied van e-commerce.
"We hebben de afgelopen jaren alle aandacht gegeven aan onze fysieke winkels. Maar dat wil niet zeggen dat wij de noodzaak van internet niet zien", zegt een woordvoerder. "We willen in 2017 toch echt die webshop lanceren." Overigens heeft Intratuin jaren geleden een webshop gehad, maar die werd in mei 2012 weer uit de lucht gehaald. "Die internetwinkel kwam te vroeg. We waren er blijkbaar niet klaar voor."
Action is druk met andere zaken, zoals de expansie. "We openen vier winkels per week, niet alleen in Nederland, maar ook in België, Duitsland en Frankrijk. Daarbij komt dat ons assortiment nogal wisselt en het is daarom meer geschikt voor de fysieke winkel. Waarmee we ook erg veel succes hebben", zegt een woordvoerster.
Reissites apart
In de Twinkle 100 staan retailers die tastbare producten verkopen. Daarnaast is ook een lijst samengesteld met reisverkopers. Bovenaan staat Travix (onder meer CheapTickets en Vliegwinkel.nl) met een omzet van 700 miljoen euro. Op twee staat KLM (550 miljoen) en op drie TUI (530 miljoen).