Groeiende vraag naar prijsvechters op lange-afstandsvluchten
Air France-KLM onderzoekt of het op termijn een eigen prijsvechter voor lange-afstandsvluchten kan beginnen. Het bedrijf wil inspelen op de steeds groter wordende vraag naar goedkope vluchten voor verre reizen. Over concrete plannen laat het bedrijf nog niks los.
Een van de grootste spelers in die markt is Norwegian Airlines. De maatschappij biedt directe vluchten tussen Europa en Noord-Amerika aan vanaf 150 euro voor een enkele reis. Andere maatschappijen die inspelen op die markt zijn het IJslandse WOW air en de Duitse maatschappij Eurowings.
Geen eten
"Deze vluchten zijn extreem populair", zegt een woordvoerder van de Noorse luchtvaartmaatschappij. "We gaan het aantal goedkope lange-afstandsvluchten de komende tijd dan ook flink uitbreiden." Uitbreidingen in Amsterdam worden niet uitgesloten.
Drie jaar geleden begon Norwegian Airlines met deze vluchten. Inmiddels hebben 3 miljoen mensen zo'n ticket gekocht. "Passagiers realiseren zich dat vliegen op lange afstand ook goedkoper kan", zegt de woordvoerder van Norwegian Airlines.
Het verbaast hem dan ook niet dat traditionele luchtvaartmaatschappijen die markt nu ook verkennen. "Wij dwingen hen te kijken hoe het goedkoper kan." Norwegain Airlines zegt dat de ticketprijs laag kan blijven dankzij het gebruik van de energiezuinige Boeing 787 Dreamliners, en door geen gratis eten en drinken aan te bieden tijdens de vlucht. "Die kostenbesparingen berekenen wij door aan de consument."
Prijsvechters
Op de Europese markt hebben traditionele luchtvaartmaatschappijen al langer te maken met concurrentie van prijsvechters. EasyJet en Ryanair voeren inmiddels bijna de helft van alle middellange vluchten uit in Europa.
Met Transavia probeert Air France-KLM de concurrentie daarmee aan te gaan.