ANP

De NS lanceert volgende maand een meldpunt waar de 20.000 medewerkers, eventueel anoniem, misstanden en integriteitskwesties kunnen aankaarten. Op die manier moeten herhalingen van affaires zoals de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg en het Fyra-debacle worden voorkomen. 

"Het is een van de maatregelen om de normen en waarden binnen NS als maatschappelijke organisatie te verbeteren", zegt NS-bestuurder Susi Zijderveld tegen De Telegraaf.

Grijs gebied

Om iedereen bewust te maken van wat wel en niet mag, organiseert Zijderveld trainingen. "We brengen het grijze gebied in kaart." 

De organisatie zegt belangrijke lessen te trekken uit wat er is gebeurd rondom de Fyra en bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Daarom is de gedragscode voor het personeel aangepast. Het screeningsbeleid voor nieuwe medewerkers en huurkrachten is aangescherpt. "We willen naar een hoger niveau op het gebied van bewust integer zijn", zegt Zijderveld tegen de krant. 

Fyra

Jarenlang hebben verschillende kabinetten de Tweede Kamer onjuist geïnformeerd over de hoge snelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel. Maar er werden veel meer fouten gemaakt, concludeerde de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar het mislukken van de Fyra.

Zo wordt de NS onder meer verweten dat al in 2001 intern duidelijk was dat er grote risico's waren bij het project. Ook waren er twijfels over de haalbaarheid van de reistijden van de Fyra. 

Bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg zijn de regels ernstig overtreden. Medewerkers van NS-dochter Qbuzz hadden ongeoorloofd vertrouwelijke informatie gekregen van een ex-medewerker van concurrent Veolia. De concessie van de provincie Limburg werd toen in eerste instantie gegund aan Abellio, dat onder Qbuzz valt. Door het gesjoemel ging de concessie uiteindelijk naar NS-concurrent Arriva.

STER reclame