Volkswagen-topman Matthias Müller is al bijna 18 miljard euro kwijt aan het schandaal met de sjoemeldiesels AFP

Het is absurd dat er in Nederland niets wordt ondernomen tegen Volkswagen. Het gesjoemel bij uitstoottests is één van de grootste schandalen in de auto-industrie ooit. Miljoenen klanten zijn voorgelogen en de extra uitstoot kost mensenlevens, maar toezichthouders en overheid laten het gewoon gebeuren.

Dat zegt de Consumentenbond een jaar nadat het schandaal bij Volkswagen aan het licht kwam. "Klanten zijn beduveld", zegt directeur Bart Combée van de bond. "Dan is er sprake van een 'oneerlijke handelspraktijk' zoals dat juridisch heet. Maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet niet eens onderzoek. Onbegrijpelijk."

De Consumentenbond gaat nu een handhavingsverzoek indienen bij de ACM. "Daarmee dwingen we de ACM om onderzoek te doen en met een onderbouwde reactie te komen waarom er wel of geen actie wordt ondernomen tegen Volkswagen. Als de ACM vaststelt dat er sprake is geweest van een oneerlijke handelspraktijk is het voor ons veel makkelijker om namens consumenten naar de rechter te stappen."

Geen prioriteit

De ACM liet eerder al weten dat er weinig klachten zijn binnengekomen over Volkswagen en het schandaal geen prioriteit heeft. "Als er een handhavingsverzoek komt, zullen we daar serieus naar moeten kijken en krijgt de Consumentenbond een gedegen antwoord", reageert een woordvoerder.

Eurocommissaris Jourova (Justitie en Consumentenzaken) heeft deze maand vastgesteld dat Volkswagen in twintig lidstaten de wet heeft overtreden. Volgende maand is er een bijeenkomst met de toezichthouders in Brussel. "Daar sluiten wij ons bij aan om te kijken wat er in een Europese samenwerking mogelijk is", aldus een woordvoerder de van ACM.

Onder druk van de Amerikaanse milieuautoriteit EPA bekende Volkswagen vorig jaar september dat het sjoemelt met de uitstoot van stikstofoxide (NOx) van dieselauto's. Sjoemelsoftware zorgt ervoor dat de auto tijdens een toelatingstest de maximaal toegestane uitstoot aan NOx niet overschrijdt. Maar op de weg stoot de auto wel tot vijf keer meer uit. Het gaat om 11 miljoen auto's wereldwijd.

Miljardenschikking

In de Verenigde Staten heeft Volkswagen eerder dit jaar een schikking getroffen met de federale overheid, de milieutoezichthouder EPA en 480.000 bezitters van een sjoemeldiesel. De deal kost Volkswagen 15,3 miljard dollar. Daarvan gaat 4,7 miljard dollar naar een fonds voor milieuprojecten. De rest is bestemd voor boetes, het terugkopen van auto's, reparaties aan auto's en schadevergoedingen. Amerikaanse sjoemelrijders krijgen, afhankelijk van hun auto, een schadevergoeding van tot 5.000 tot 10.000 dollar.

Volgens hoogleraar Europees aansprakelijkheidsrecht Jeroen Kortmann van advocatenkantoor Stibbe heeft dat vooral te maken met de verschillen in wet- en regelgeving. "Volkswagen was er veel aan gelegen om in Amerika snel tot een schikking te komen, want ze verwachten dat ze er in een rechtszaak nog veel slechter afkomen. Dat heeft te maken met extra boetes die je moet betalen als een rechter oordeelt dat Volkswagen de consument heeft misleid".

In Nederland zijn 160.000 sjoemeldiesels. Onder meer de Stichting VolkswagenAudiclaim stond al voor de rechter namens zo'n 6000 bezitters van een sjoemeldiesel. De stichting vroeg om topmanagers van Volkswagen te kunnen horen in de rechtbank in Amsterdam, maar de rechter wees dat af. De stichting beraadt zich nog op verdere stappen.

STER reclame