Onze snelwegen verkozen tot beste ter wereld, en 'dat is logisch'

Aangepast
ANP

Drukte, files, werkzaamheden: je hoort meestal vooral geklaag over de Nederlandse snelwegen. Maar wat blijkt? Onze snelwegen zijn uitgeroepen tot de beste van de wereld, door gebruikers van de navigatie-app Waze (eigendom van Google). 

Nederland krijgt gemiddeld een 7,5. Dat is een cijfer gebaseerd op onder meer verkeer (7,0), veiligheid (9,2), extra diensten als tankstations en parkeerplaatsen langs de weg (5,9) en kwaliteit van de wegen (9,1). 

Amsterdam krijgt ook een 7,5, maar is niet de beste stad op gebied van wegen. De hoofdstad staat op de 28ste plek van de 186 onderzochte steden. De stad met de beste wegen is Valence, een stad in zuidoost-Frankrijk. Valence krijgt gemiddeld een 8,8.

Hoge eisen

Volgens Joris Schouten, woordvoerder van Rijkswaterstaat (waar ze natuurlijk erg blij zijn met dit nieuws), zijn er drie redenen voor de goede kwaliteit van de Nederlandse wegen. "Eigenlijk heeft het allemaal te maken met de eisen die wij stellen. Wij stellen hoge eisen voor de weg-inrichting, veiligheid en ontwerp van de wegen."

In Nederland is er geen moment waarop je denkt: 'oh jee, een gat in de weg, dat kunnen we niet maken'.

Joris Schouten, Rijkswaterstaat

"Bij de weg-inrichting letten wij bijvoorbeeld heel goed er op dat de bewegwijzering goed is. Zo geven we de afritten al vroeg van tevoren aan zodat je snel voor kunt sorteren", legt Schouten uit. 

En dat 95% van de rijkswegen uit ZOAB (Zeer Open Asfaltbeton) bestaat, is goed voor de veiligheid, zegt Schouten. "Bij regen zakt het water snel weg en dat is goed voor de veiligheid en doorstroming op de wegen. Daarnaast wordt veel geluid door het beton opgenomen, waardoor er minder overlast ontstaat."

Ook het budget voor het onderhoud van de wegen is een van de goede punten in Nederland, zegt hij. "Wij hebben een infrastructuurfonds, waarbij miljarden weggelegd worden voor onderhoud. Zo is er geen moment waarop je denkt: 'oh jee, een gat in de weg, nu kunnen we de weg niet maken'." Ook wordt er volgens Schouten al voordat er iets kapot is onderhoud uitgevoerd. "Dat is onderdeel van ons risico-gestuurd beheer en onderhoud. Voorkomen dat iets kapot gaat door op tijd en planmatig onderhoud te plegen."

De file kan op een prachtige weg staan. Dan kan je wel genieten van die mooie weg, maar schiet het alsnog niet op.

Ad Vonk, woordvoerder ANWB

Ad Vonk, woordvoerder van ANWB, is het eens met Schouten. Over de kwaliteit van de wegen dan. "De kwaliteit van de Nederlandse wegen is goed, dat weten we al jaren. Maar de bereikbaarheid van steden en de files op de wegen zijn niet goed genoeg."

"Het snelwegennet valt altijd te verbeteren. Het moet robuuster. Er moet beter ingespeeld worden op wegwerkzaamheden of ongevallen. De file kan op een prachtige weg staan. Dan kan je wel genieten van die mooie weg, maar schiet het alsnog niet op."

Slechtste van de wereld

Nederland scoort dus het beste, El Salvador het slechtst. Dit land krijgt gemiddeld een 2,9, daarboven staan de Filipijnen (3,1) en Guatemala (3,4). 

En België? Het Belgische verkeer waar we ook zo vaak over klagen? Die wegen krijgen een 6,2 en daarmee staan ze op de twaalfde plek van de wereldranglijst.

STER Reclame