Het logo van Adblock Plus
NOS NieuwsAangepast

Ironie: tegen betaling staat bekendste adblocker meer reclame toe

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Het is de grootste ergernis van website-bezoekers: flikkerende reclames die soms heel het scherm in beslag nemen. Die zijn tegen te houden door middel van programmaatjes: adblockers. Een van de bekendste is Adblock Plus. Het bedrijf achter de adblocker gaat nu ironisch genoeg zelf advertenties verkopen.

Dat betekent dat gebruikers van het programmaatje juist wél advertenties gaan zien, ook al denk je die te blokkeren. Dat doet Adblock Plus overigens al een aantal jaar op kleinere schaal. Zo laat het bedrijf - tegen betaling - volgens de Financial Times advertenties door van Google, Microsoft en Amazon. Vanaf dit najaar wordt het voor andere advertentiepartijen makkelijker om mee te doen.

Er zijn wel voorwaarden aan verbonden: de advertenties mogen gebruikers niet volgen en flikkerende banners zijn verboden. Dit moet zorgen voor acceptabelere advertenties.

Kritiek op adblockers

Critici vinden dat Adblock Plus websites hiermee chanteert, want als ze niet meewerken verdienen ze mogelijk nog minder geld. Het bedrijf zegt dat dat niet klopt. Veel partijen kunnen hun site gratis laten whitelisten, waardoor advertenties zichtbaar blijven.

Alleen de grote jongens, sites met meer dan tien miljoen bezoekers per maand moeten betalen, aldus Adblock Plus. De advertenties moeten in alle gevallen wel voldoen aan hun voorwaarden en dus niet opdringerig zijn.

Steeds meer uitgevers nemen overigens het heft in eigen handen en vragen aan gebruikers bij het bezoeken van hun website om de adblocker uit te zetten. Bij de ene site is dit verzoek makkelijk te omzeilen, andere uitgevers zijn zo streng dat je anders de site niet op komt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl