Albert Heijn tegenover franchisers in rechtszaal

Aangepast
Albert Heijn

In de rechtszaal van Haarlem staan voor het eerst in de geschiedenis bijna alle franchisers van Albert Heijn tegenover het hoofdkantoor. De ondernemers liggen al jaren overhoop met Albert Heijn en hebben collectief de winkelketen voor de rechter gesleept.

Reden daarvoor is een langlopend conflict over de manier waarop opbrengsten en kosten worden verdeeld. De franchisers zijn van mening dat Albert Heijn trucs uithaalt met de inkoopprijzen, waar alleen Albert Heijn zelf van profiteert en franchisers niet. 

Volgens Albert Heijn is de boekhouding heel transparant en wordt er geen geld verdiend over de rug van de franchisers.

Hoe werkt het?

In de franchiseovereenkomst is afgesproken dat inkoopprijzen één op één worden doorgegeven aan de ondernemers. De franchisers vermoeden dat het hoofdkantoor lucratieve deals maakt waar zij niet van profiteren en de eigen AH-winkels wel. 

Bijvoorbeeld door met een leverancier af te spreken dat die de inkoopprijs mag verhogen, als hij in ruil daarvoor een dure advertentie plaatst in de Allerhande, het receptenblad van de supermarktketen. AH zou zo verdienen op de Allerhande, terwijl franchisers met hoge inkooptarieven zitten. 

Albert Heijn heeft ongeveer 850 winkels, een derde daarvan is in handen van zo'n 220 franchisers. Een franchiser sluit een contract met Albert Heijn en betaalt een bedrag voor de exploitatie van de handelsnaam. Ze mag dan gebruik maken van de naam en winkelinrichting, de centrale inkoop en distributie van producten, en profiteert van de marketing en reclame van het hoofdkantoor.

De franchisewinkels zijn naar schatting goed voor een omzet van tussen de 3 en 4 miljard euro per jaar. 

Volgens de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) zijn ondernemers daardoor tussen 2008 en 2012 in totaal zo'n 200 miljoen euro misgelopen. Dat komt neer op ongeveer 1 miljoen per franchisewinkel.  De franchisenemers willen daarom volledige inzage in de boeken van Albert Heijn en aanpassing van de franchiseafspraken.

"Albert Heijn heeft de afgelopen jaren gesprekken gevoerd, onderhandeld, bemiddeling gezocht en voorstellen voor een schikking gedaan om het conflict met de franchisers van tafel te krijgen. Dat heeft niets opgeleverd en dus staan ze nu hier voor de rechter",  zegt NOS economie-verslaggever Merel Stikkelorum.

Unicum 

Het gebeurt niet vaak dat een hoofdkantoor aangeklaagd wordt door zo'n grote groep franchisers, zegt Stikkelorum: "De afgelopen jaren zijn er al verschillende zaken geweest tussen franchisers en ketens. Bijvoorbeeld Bakker Bart, Hema, Jumbo en Bruna. Maar dat zijn vaak enkele franchisers. Bij Albert Heijn is het in ieder geval nog nooit voorgekomen dat franchisers zo massaal tegen over de AH staan."

Nooit eerder sleepte zo'n grote groep franchisers Albert Heijn voor de rechter.

NOS-economieverslaggever Merel Stikkelorum

Het is overigens niet het enige conflict bij Albert Heijn. Eind deze maand is er nog een bijeenkomst van de franchisenemers over de verdeling van de online-omzet. Mogelijk volgt hier een dagvaarding voor een rechtszaak uit. 

"De oude franchiseafspraken sluiten blijkbaar niet goed aan bij de wereld van het online boodschappen doen. Franchisers willen dan ook afspreken dat zij meedingen in die opbrengst", zegt Stikkelorum. 

STER Reclame