NOS Nieuws

Steenrijke Indiër steekt miljarden in spotgoedkoop 4G-netwerk

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Mukesh Ambani, een van de rijkste mannen in India, heeft grootse plannen. Sinds gisteren is zijn nieuwe mobiele netwerk beschikbaar, dat de markt flink moet gaan opschudden. Zo kunnen klanten tot 31 december gratis bellen, sms'en en internetten en gaan ze daarna aanzienlijk minder betalen dan bij de concurrentie.

De correspondent van The Guardian in India meldde gisteren al dat er sprake was van een stormloop bij winkels van provider Reliance Jio. Want goedkoper internet, dat zien ze in India wel zitten. Het land leeft namelijk op smartphones.

Smartphoneland

"Iedereen doet hier alles op zijn telefoon", zegt correspondent Joeri Boom. "Ik zelf heb amper een computer nodig." India verandert daarnaast in een rap tempo. "In zo’n 2,5 jaar zijn smartphones stukken populairder geworden. Dat is echt heel snel gegaan."

Dat betekent niet dat alle Indiërs opeens een iPhone 6 hebben. Want dergelijke apparaten zijn nog steeds voorbehouden aan de rijkere bevolkingsgroepen.

"Een chauffeur van mij had een tweedehandstoestel gekocht met een barst erin, daar was hij dolblij mee. Ik heb 'm wel de tip gegeven om de volgende keer er eentje zonder barst te kopen."

Een medewerker van Reliance Jio toont de app van de telecomprovider

Maar wat krijgen de klanten van Jio nou? Het netwerk belooft 4G-internet, wat in Nederland inmiddels standaard is. Het is goed genoeg om muziek, maar ook films te streamen. Al hangt het natuurlijk wel af van de uiteindelijk snelheid en hoeveel mensen er tegelijk op zitten. "Ik hoorde dat het netwerk al last had van overbelasting", zegt Boom.

Jio stunt nu nog met gratis internet, maar gaat na 31 december wel geld vragen. Klanten betalen vooral voor data, omgerekend zo'n 13 euro voor 10 gigabyte.

Dat is goedkoper dan bij bijvoorbeeld concurrent Airtel. Daar betalen klanten nu zo'n 20 euro voor hetzelfde aantal gigabytes. Airtel probeert wel mee te komen door prijsverlagingen door te voeren.

100 miljoen klanten

Met de komst van Jio kan er een prijzenoorlog ontstaan. Al is het wel de vraag hoe Jio zich als provider gaat ontwikkelen. Het netwerk wil aan het einde van het jaar 40 miljoen klanten hebben.

Veel te weinig, zegt Boom. "Je moet, om in India een beetje te kunnen overleven, minimaal 100 miljoen klanten hebben." Jio heeft dus nog een lange weg te gaan.

Eigenaar Ambani heeft wel als voordeel dat hij uit een machtige familie komt. Zo wist zijn bedrijf al premier Modi te strikken om het gezicht te worden van de reclamecampagne.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl