NOS Nieuws

WhatsApp gaat je 06 delen met Facebook

Chatdienst WhatsApp gaat je 06-nummer delen met moederbedrijf Facebook. Ook gaat het bedrijf bijhouden wanneer je voor het laatst hebt geappt. Dit is volgens WhatsApp handig om spam en misbruik te bestrijden. Het betekent daarnaast dat Facebook nóg gerichter kan adverteren.

Facebook-gebruikers die ook whatsappen kunnen suggesties voor vrienden en advertenties krijgen die zijn gebaseerd op de informatie die Facebook van WhatsApp krijgt. Bijvoorbeeld een advertentie van een bedrijf dat je via WhatsApp al kent in plaats een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord. Het bedrijf benadrukt dat de inhoud van je chats niet met Facebook wordt gedeeld.

Om dit mogelijk te kunnen maken verandert WhatsApp de gebruikersvoorwaarden en het privacybeleid. Wie niet akkoord gaat, kan dat in de komende dertig dagen aangeven in de chat-app.

Glad ijs

WhatsApp deelt standaard het 06-nummer met Facebook, gebruikers moeten dit bewust uitzetten. Volgens Menno Weij, partner bij advocatenkantoor SOLV, mag dat niet. "WhatsApp begeeft zich hiermee op glad ijs. Je moet de gelegenheid hebben om je aan te melden, niet om je af te melden."

Het is overigens wel zo dat Facebook van veel gebruikers het telefoonnummer al heeft. Het platform vraagt erom als je chat-app Messenger installeert (wat je kunt weigeren) of als je gebruikmaakt van tweestaps-verificatie, waarbij je na het invullen van je wachtwoord op je smartphone een sms'je krijgt om in te loggen.

Berichtje bij vertraging

Naast data delen wil WhatsApp ook dat je straks in contact kunt komen met bedrijven. Hier wil het bedrijf uiteindelijk geld aan gaan verdienen. WhatsApp schrijft daarover: "Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht." Daarmee slaat de chat-app dezelfde weg in als Facebook Messenger, dat ook al een dergelijke optie aanbiedt.

In een gesprek met NU.nl zegt een woordvoerder van WhatsApp dat dit in principe ook de weg vrijmaakt voor commerciële - persoonlijke - aanbiedingen, al zul je geen grote banners tegenkomen. Daarmee krijgt WhatsApp toch een bepaalde vorm van reclame, iets waarvan ze in 2012 zeiden dat absoluut niet te willen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl