ANP

Het aantal mensen dat aanklopt bij het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) neemt fors toe. In de eerste helft van 2016 waren dat er bijna 6500, tegen ruim 7400 in heel 2015.

Mensen namen vooral contact op met het AKJ om een klacht te uiten over de hulp die ze nodig hebben. Zo zijn veel jongeren en ouders van kinderen in de jeugdhulp boos over het gebrek aan informatie. Ook vinden veel klagers dat ze onprettig worden behandeld door een gemeente of jeugdhulpinstantie. 

Er bellen ook meer mensen voor informatie, bijvoorbeeld over de wetgeving en procedures.

Meer bekendheid

Volgens de directeur Jenine Timmers van het AKJ komt de toename van het aantal melders doordat het AKJ langzaam bekender wordt. De stichting bestaat al sinds 1971, maar sinds de gemeenten vorig jaar verantwoordelijk werden voor de jeugdzorg, weten meer mensen AKJ te vinden. 

Timmers noemt het opvallend dat naast ouders ook steeds meer hulpverleners contact zoeken met een vertrouwenspersoon voor advies.

Het AKJ heeft zo’n tachtig vertrouwenspersonen door het land in dienst, die cliënten of ouders van cliënten in de jeugdzorg kosteloos bijstaan met informatie en advies.

STER reclame