De nieuwe Tesla, Model 3 Tesla

Verliezen Tesla lopen verder op

tijd van publicatie

Terwijl de populariteit van autofabrikant Tesla onverminderd hoog is, blijft het bedrijf verlies draaien. Het is afgelopen kwartaal zelfs toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De autofabrikant leed in de afgelopen drie maanden bijna 300 miljoen dollar (260 miljoen euro) verlies, een toename van zestig procent.

Aan de interesse in de elektrische auto's van het Amerikaanse merk zal het niet liggen. De Tesla Model 3, met een verkoopprijs van 35.000 dollar ruim de helft goedkoper dan het eerdere Tesla-model, is massaal besteld. Hoewel de auto naar verwachting pas over minstens twee jaar uit de fabriek rolt, hebben al zeker 400.000 mensen er eentje besteld.

Het bedrijf zelf wijst dan ook op de toenemende omzet. Die groeide met een derde tot 1,27 miljard dollar (1,14 miljard euro).

Maar meer auto's verkopen is niet het enige dat telt voor de winstgevendheid. De kosten van het bedrijf stegen harder dan de omzet. 

Groter en groter

Tesla investeert namelijk flink in uitbreiding. Zo heeft het bedrijf veel geld gestoken in een nieuwe megafabriek voor accu's, een essentieel onderdeel van elektrische auto's, en het ontwerp van twee nieuwe modellen. Ook heeft directeur Elon Musk onlangs een bod gedaan op SolarCity, een zonnepanelenfabrikant waar Musk al deels eigenaar van is.

De grotere schaal van productie en hogere verkopen moeten de verliezen uiteindelijk goedmaken. Maar er zijn hobbels op de weg. Tesla leverde afgelopen kwartaal minder auto's af dan gepland. Critici vragen zich af hoe lang de fabrikant de verliezen nog kan volhouden, als de inkomsten uit de verkoop van auto's op zich laat wachten.

Beleggers lijken in ieder geval nog vertrouwen te hebben in de plannen van Musk. Na de bekendmaking van de negatieve kwartaalcijfers zakte het aandeel slechts 0,6 procent.

STER Reclame